חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

תפלה לעני

תוכן

תפלה לעני (תהלים ק"ב א')
מה יש לעני להתפלל לפני ה' ישפוך שיחו, היינו שכל מה שהוא עושה יהיה לפני ה' ולא לפני אחרים. כי לפני הוא כמו מפני היינו סיבה, שהסיבה שמחייב אותו את התורה והעבודה יהיה ה' ולא הסביבה, הנק' מצות אנשים מלומדה, וזה נק' נצרך לבריות, היינו שהבריות ישפיעו לו את הצורך לעבודה, והגם שאינו מרגיש טעם בעבודה בזמן שהוא ע"ח עצמו ומאוס עליו את התורה והעבודה ויש לו צורה כנבלה שנתנבלה בלי חיות אבל ע"ז אמרו פשוט נבלה בשוקא היינו כשתהיה בשוק בין אנשים שאתה יכול לקבל מהם חמרי דלק לעבודה אל תצטרך לבריות אלא אפילו שעבודתך תהיה פשוט נבלה, ג"כ תסכים, והעיקר אל תצטרך לבריות.
וז"ע ת"ח שאין בו דעת, היינו יחוד שאין יכול להתיחד א"ע להשי"ת לא יהיה נצטרך לבריות וקבל חמרי דלק מהם שיוכל להתיחד עם ה' אלא נבלה טובה הימנו, היינו עבודה של בחינת נבלה טובה הימנו אם הוא לוקח מהבריות ועי"ז הוא ת"ח ... צריך להרבות בתפילה שיזכה לבחינת דעת הנק' יחוד שיוכל להתיחד עם השי"ת. וע"ז הוא צריך לעמוד בכל תוקף רק שה' יעזור לו, כי רק בזמן שהאדם מרגיש את שפלותו אז הוא יכול לגלות את לבו לה' וז"ע שארז"ל כל ת"ח שאין קשה כברזל אינו ת"ח ונשאלת השאלה מה זה קשיות לת"ח, היינו הוא צריך להיות כברזל ולא יהיה נצרך לבריות עד ... עליו מהשמים. וז"ש הפסוק (ישעיהו נ"ט): "אין קרא בצדק ואין נשפט באמונה בטוח על תהו ודבר שוא הרו עמל והוליד און". ועיקר האמונה היינו שיהיה נצרך להבורא ולא להבריות.
וז"ע שהתחתון גורם קטנות בעליון, היינו שהעליון מוכרח להסתיר את גדלותו עבור התחתון ואז יש לתחתון מקום עבודה שיוכל לקבל עליו את האמונה וזה נקרא שהכלים דעליון מונחים בתחתון זה נקרא בחינת ה"ת בעינים היינו הסתרת השגחה ואז התחתון רואה שאח"פ דעליון מונחים אצלו היינו שדומים לבחינת שפלותו ואז כשמתגבר בבחינת אמונה ע"י ההסתרה שהכלים דעליון גרמו לו והאדם מקבל עליו ואומר שהכלים דעליון הם שייכים לעליון שאין זה כמו שרואה בשכלו אז התחתון מעלה את האח"פ שלו היינו שמאיר בהם את גדלותם ומאחר שהתחתון בזמן ההסתרה היה ביחד עמהם היינו שהוא היה אומר שהם כלים עליון אזי העליון מראה את גדלותו ונקרא השגחה גלויה. נמצא שהתחתון מתעלה ע"י העליון וזה נקרא בחינת שורוק והחיריק היינו ע"י התחתון, שהתחתון גורם עוד הפעם שהעליון לא יתגלה את עצמו בכל בחינת ג"ר מפאת שלא יהיה לו אח"כ מקום לעבוד בבחינת אמונה. נמצא מוכרח להקטין א"ע עוד הפעם בשביל התחתון היינו שהתחתון יקבל רק בשיעור שהי' מקודם קבל עליו את בחינת אמונה היינו שאין הידיעה יוסיף לו שום דבר בעבודה.