חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

תפילה על חסרון.

תוכן

מטרם שיש חסרון, צריך קודם את האמונה. אמונה כולל שני דברים: אמונה ובטחון.
אמונה – שיצר את הבריות להיטיב לנבראיו, שצריכים לקבל טוב ועונג.
בטחון – שה' יעזור לו שלאו דווקא אנשים בעלי כשרונות, גיבורים, שיש להם כח, אלא הקב"ה יכול לעזור, אלא בוטח בה' שיכול לעזור גם לאדם כמוהו שאין לו לא מח ולא כח.
נמצא אם אדם אומר: כן, הקב"ה יכול לעזור, מי שיש לו כשרונות רבים בעל כח, בעל התגברות תקיף בדעתו אותו הוא יכול לעזור. מה עם אדם קטן, מח קטן, כח קטן, אותו לא יכול לעזור? על מי מדבר? – על הבורא! זה נקרא בטחון, צריך לעבודה.
ש: מה זה נקרא הצטרפות התפילות?
ת: חסרונות מצטרפות לקבל חסרון גדול אצל אדם. אצל הבורא הוא לא צריך את החסרונות שלנו. הוא רוצה שיהיה לנו חסרון.
יש משל: רבי עקיבא, כותבת הגמרא, היה בן ארבעים שנה, התחיל ללמוד. אז הוא עבר ורואה – מים מלא שעושה חור הסיבה אחת: כל טפה מצטרפת ועושה חור. אז הוא אמר ... אבל הפשטות ג"כ משל. זה נקרא כל טיפה וטיפה מצטרפת וחודרת ועושה חור בלב. לב נקרא לב האבן. כל טיפה של מים, נקרא מים תורה. כל טיפה וטיפה של תורה עושה חור בלב, עושה חסרון בלב, וע"ז יכול ... לעבודה, זה כן מצטרף.
ש: ענית התפילה, זה שהתפילה נענית, זה קבלת החסרון?
ת: יש שני דברים: חסרון, וגם חסרון לעשות די תורה. סתם חסרון אין. מתי שאדם רוצה לכוון שיהיו מזונותיו בידי הקב"ה, אז הגוף לא מסכים, וזה נקרא מסך דעוביות.
עוביות בלי ... אי אפשר לעבוד. אבל עוביות – מה זה מסך? – עמ"נ להשפיע - זה קשה. לכן מטרם שאדם מסוגל לכוון בעמ"נ להשפיע, יש פחד באדם שיהיה זה בעמ"נ לקבל. האדמו"ר זצ"ל נתן משל על זה: אדם שיש לו כסף על השולחן, מסתובבים אנשים הוא לא מכיר אותם אם הם נאמנים או לא, אם זה בלילה הוא עושה חושך בחדר – אז לא רואים. נמצא מדוע לא גונבים? – מדוע אנחנו מקבלים את האור שבתו"מ בלקבל עמ"נ לקבל? – בשביל שלא רואים, נסתר מאיתנו, שעולה הצמצום, הסתרה – לא רואים. אם היה רואים שמקבל בעמ"נ לקבל – מדוע האדם לא מסכים רק תענוג קטן תענוג גדול, איפה שיותר גדול הוא רוצה לקבל. לכן רואים הסתרה – חושך. שאנחנו מתחילים ללמוד צריכים להאמין שיש דברים כאלו שנסתרים מאיתנו. מזה שרוצים לדעת מדוע נסתר – כבר נקרא תפילה, מילוי חסרון נקרא תפילה ... לא שהתפילה היא תהיה בשביל הסקרנות שלנו אנחנו רוצים ... ולדעת, אלא משום זה מטרה שלנו – שזה לא בידי בני אדם אלא בידי שמיים.
מים עם מים עושה חור באבן.
ש: מה שבא מלמעלה זה טוב. – זה סימן? אם אנחנו רואים משהו שזה טוב , זה בא מלמעלה זו הכוונה?
ת: הכל בא מלמעלה.
ש: נו אז מה באמת הסימן?
ת: לא זה הדגש.
ש: מה הסימן? אנו יודעים שהכל בא מלמעלה. מצד שני, יודעים הכל מה שבא מלמעלה זה טוב, אז מה הסימן?
ת: מה שבא מלמעלה זה טוב לאדם, אעפ"י שהאדם לא מרגיש את זה.
א"כ מה שבא מלמטה, אדם חושב זה טוב – זה רע.
ש: מה נקרא שבא מלמטה? מתוך האדם?
ת: מה שאדם דורש. אנו צריכים לדעת תמיד כל ההשפעות בא מלמעלה. כל הכלים – הרצונות בא מלמטה. אומרים מה שבא מלמעלה, נגיד במשל: אדם רוצה להתפלל ולא הולך לו, מדברים, אדם רוצה להתפלל על איזה ענין, על איזה מטרה – לא יכול, פתאום אין כבר מטרה. אז, הוא צריך לחשוב מי עשה לו את זה, שנאבד לו המטרה שעליה צריך להתפלל, מה שלפני התפילה היה חושב שיתפלל לזה. על זה ___ מלמעלה. מדוע? מלמעלה, להיטיב לנבראיו, מדוע נתנו לו כך, חסרון. אז זה חסרון שאין לו חסרון. היות שהוא אמר שזה לטובתו שהוא לא החשיב מה שחסר לו, חסר לו דבר חשוב מאוד, זילזל את זה, כמו שנותנים לאיזה תינוק מטבע של זהב וזורק את זה משום שלא מחשיב את זה. אז זה נקרא ירידה שנותנים משמיים שתצא מזה עליה. עכשיו את החסרון שיש לי לדבר רוחני, אני צריך להחשיב את הרצון הזה במידה יותר חשובה אם לא, דבר שלא חשוב – בא לאדם דברים יותר חשובים. _____ צריך להאמין שנותנים לו מלמעלה. מה שהוא אמר – הכל לטובת האדם.
אך טוב הבורא ברא א"כ העליון רק טוב מדוע לא נתנו לו דברים טובים שמרגיש שנעשה לו רע? בן-אדם עכשיו הוא לא רוצה לתת – אני מבקש והוא לא רוצה לתת, לב שלו נעשה עכשיו להיות אכזרי. כשמדברים בבורא – הוא טוב, מדרך הטוב להיטיב! מדוע אני מרגיש עכשיו שלא קיבלתי ממנו טוב? אז אני צריך לדעת, הרגשה כזו מה שנותן לי – זה לטובתי, שאני צריך לתקן אותו ע"י איזה משהו – אז צריך לחשוב איזה טוב נתן לי שנתן לי ירידה מה אני צריך להרגיש מזה, להתפעל מזה, לברר מזה? מה למשל?
מעשים של התחתון – הבורא ברא, יכול להיות שדורש דברים שזה לא לטובתו (אני חושב זה פשוט). מה זה אדם ברוגז, אני רוצה דבר טוב ואתה רוצה להיטיב לנבראיו, נו? אבי ז"ל שאל: שדוד המלך אמר: "אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי" כמה מלחמות היו לו? שאול רודף אחריו רוצה להרגו? "אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי" – איך זה? נו, אדם שכתוב עליו שאול רוצה להרוג אותו, היו לו שונאים, אז הוא אמר: מה שהיה כל האויבים שלו – אמרנו שזה אך טוב וחסד. הרדיפות שלו שרצו אפילו להרוג אותו, זה היה מן השמיים, זה היה אך טוב וחסד. בין שהבין ובין שלא הבין.