חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

פתח דבר1

תוכן

באוסף הכתבים אשר לרבינו הגדול הרמח"ל, נמצא המאמר הנורא "יחוד היראה", אשר בו מתבארים סודות גדולים ורמים בענין יראת הרוממות ופעולתו. המאמר נמצא בב' כת"י: כתב יד קולומביה ((X 893 k 17 ובכת"י מנטובה (112)2. שניהם הם כתיבת מעתיקים, ויש שינויים קלים בינהם. קבענו את הנוסח על פי שניהם, ובמקומות אחדים הבאנו נוסח אחרינא. נראה לעין שהכתיבות לקויים בחסר ויתיר ובדילוגים, ולכן יש בו גמגומי לשון. היחוד ופירושו נכתב בתוך מכתב מאחד מתלמידי הרמח"ל אל חבירו (לא ידוע שמותיהם).  המאמר בנוי ומיוסד על תורתו של רבינו הרמח"ל, וקרובים הדברים, שמקורו ממנו.

המאמר מחולק לג' חלקים: היחוד, פירוש מאמר הזוהר ופירוש היחוד. לא ברור אם שלשתם הם מאותו מחבר.

כאמור, המאמר נכתב בהמשכים תוך אגרות שנשלחו ע"י תלמיד רבינו, בסיום אחד מהאגרות הוא כותב:

הנה לך היחוד הגדול הנורא הזה, נצרהו וזכרהו כי היא חייך. ותזכור שעל זה אמר רשב"י ע"ה: ווי אי אימא ווי אי לא אימא, כי מי שאינו טהור במעשיו יכול ח"ו לערב חול בקודש. ודע בטוב כאשר תבין מפירוש המאמר שאני שולח לך, חציו היום, והשאר אשלח אליך מעט מעט עד שאגמור אי"ה. ותזהר שלא ללמד זה היחוד הנורא כי אם לאנשים גדולים צדיקים וחסידים, הזהר והזהר מאד ושמור את נפשך, ולא תכוון זה היחוד עד שתדעהו בעל פה, ותחזור עליו כמה פעמים עד שתהיה שגורה בפיך. ותדע מקודם כל פירושו של מאמר, כי אינו מובן היחוד הזה כפשוטו עד שיודעים ביאור כל המאמר, ושם תרוה צמאונך. ועד שאגמור כל המאמר, ביני לביני תלמוד היחוד ליקח אותו בזכרון, אחי ורעי שלום לך מעתה ועד עולם.

לאור האמור, ומה עוד שלא ברור שהיחוד נכתב בכוונה לפרסמו בדפוס, לכן השמטנו קטע מן היחוד (בסימן יא ) שלא יבואו להשתמש בו למעשה. וכן עשה רבינו הרמח"ל ב"יחוד הגן" שבספר אדיר במרום עמ' מ"ב יעו"ש.

צילום כת"י המאמר הושג לפני שנים מספריית קולומביה על ידי מו"ר הגה"צ רבי חיים פרידלנדר זצוק"ל, וטרח בהעתקתו ובהגהתו.

בביקורו בארה"ב טרח לנסוע לאוניברסיטה קולומביה לבדוק את עצם הכת"י,כדי להשלים תיבות ומלים שהיו חסרים בצילום. יהי זכרו ברוך.

יראת הרוממות היתה מן היסודות שלימד רבינו לתלמידיו. וכן כותב באגרת לתלמידיו: "תחזקו ותאמצו והייתם לבני חיל על העבודה התמה ועל תורת אלקינו, והאהבה האמיתית אשר למדנו את עצמנו במדרשנו, ויראת הרוממות אשר התהלכנו בה - אל תסור נא מאתכם, ודעו וראו כי אין חפץ לה' בעולמו כי אם שיכירו עבדיו את כבודו ואת גדלו ירוממו ובמסתריו יעלזו"3.



1 מאמר יחוד היראה יצא לאור לראשונה בתשמ"ח, כנספח לאדיר במרום חלק ב'.

2 היחוד בלי הפירוש נמצא גם בכת"י גינזבורג ( (745ובכת"י קימברידג' .( 549 )  (כת"י גינזבורג מוזכר לעיל כמה פעמים בנספחים).

3 אגרות רמח"ל קסד