חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

ענין שקלים

תוכן

להבין את ענין השקלים, שזהו מהדברים שנתקשה משה. ורש"י מביא, הראה לו כמין מטבע של אש ומשקלה מחצית השקל ואמר לו כזה יתנו. ויש להבין, מדוע נתקשה בה יותר משאר דברים. ויש להבין ענין זה דהתורה היא נצחית, ומה שייך בזמן הזה ענין שקלים. וגם מהו הענין של מחצית דוקא.
הנה מחצית השקל נקרא בקע לגלגולת. ובזהר נשא קכ"ח ע"ב כ"ש, וכל גוגלתא יהבין אגר חיורתא לעתיק יומין, כד עאלין בחושבנא תחות שרביטא, ולקבל דא בקע לגלגולת לתתא, כד עאלין בחושבנא.
ואאמו"ר זצ"ל פירש, שגלגלתא נקרא התחלה. בקע נקרא שבירה. חורתא פירושו לבן, שהוא בחינת אמונה ודבקות. וזהו יהיב שכר הלבן, שהוא בחינת דבקות לעתיק יומין.
ולפרש את דבריו הוא, כי התורה נכתבה אש שחורה על גבי אש לבנה. וענין שחור הוא הזמן של הסתרות ודינין, הנראים לאדם שזה מפריעו מעבודת ה'. שבזמן שבא לאדם, מחשבות זרות, אזי הן מונעות אותו מלתת כוחות ויגיעות בעבודה, ובא ח"ו לידי הפסק אמונה, ונפרד מדבקותו ית'. וזה המצב נקרא זמן של שחרית.
ובזמן שהוא מתגבר על מצבו וממשיך אור עליון, זה נקרא בהירות ובחינת לבן. ונמצא שעי"ז שיש לו ההסתרות, שנקרא שחרית, הוא נזקק להמשיך את האור העליון. נמצא שזה הוא הגורם שיזכה למדרגות גבוהות.
ענין מחצית השקל, מדוע לא נתנ' שקל שלם אלא מחצית דוקא. בזה"ק פירשו שענין מחצית הוא העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל. מבואר שם בהסולם, שכל מדרגה יש ימין ושמאל, שענין שקל הוא בחינת מאזנים, לשקול שלא יהי' יותר חסדים מחכמה, ולא יותר חכמה מחסדים, ע"ש.
ויש להבין זה גם ע"ד הפשט, היינו שזה ידוע אין אדם עושה שום תנועה, אלא אם הוא שוקל את הכדאיות שלה. אם הוא ירויח משהו, אז בכוחו לעשות תנועה, אחרת הוא במצב המנוחה. ובזמן שהאדם רוצה לעשות איזו תנועה בעמ"נ להשפיע, אם הוא מתחיל לשקול את הכדאיות שלה, אז הגוף מתנגד לו, כיון שלא רואה מה הוא יכול להרויח, אם הוא יעשה בעמ"נ להשפיע.
אז אין לו עצה אחרת אלא תפילה, שז"ע משארז"ל, תפילה עושה מחצה, כי ע"ז נאמר, "ה' היה עוזר לי", שדרשו חז"ל, אלמלי אין הקב"ה עוזרו אינו יכול לו.
נמצא, שאין האדם יכול ליתן אלא מחצית, שהוא תפילה. ומחצית השניה הקב"ה נותן. לכן נאמר, העשיר לא ירבה. מי שהוא עשיר בדעת ובמידות, לא יכול לפעול שום דבר, אלא תפילה, כי בלי עזרה מה' אינו יכול לו. והדל, מי שאין לו שכל ודעת ומידות טובות, לא ימעיט מליתן תפילה.
היינו בזה כולם שוים, שכולם צריכים שה' יעזור, שנוכל לעשות איזו תנועה בעמ"נ להשפיע. לכן אין לתת רק מחצית השקל, היינו לאחר ששקל בדעתו, שרוצה לעשות בעמ"נ להשפיע, אז צריך לתת מחצית, היינו תפילה, שתפילה עושה מחצה.