חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

ענין אזור

תוכן

ב"ה ב' שלח כ"א סיון אפר"ת
כתיב (איוב מ' ז'): "אֲזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ אֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי". זה שנאמר (ישעיהו מ"ה ה'): "אֲנִי הוי"ה וְאֵין עוֹד זוּלָתִי, אֵין אֱלֹקִים, אֲאַזֶּרְךָ וְלֹא יְדַעְתָּנִי".
פירש: הנה בזמן שהבורא ית' מאיר עיני אדם בשכלו, כל דבר שעושה מאמין שה' איתו, וזולתו אין עוד, והוא "יוצר אור". אבל בזמן שהחשך יכסה ארץ, ולבו סתים מכל צד, ושָׂתַם תפלתי, והשביעו במרורים, ומשלום תזנח נפשו, אז מר לו מר, וצריך בזה הזמן לחזק את נפשו יותר מן הקדום, ולידע שהחסרון הזה ועצם ההעלם הוא מן הבורא ב"ה. ועל זה כתיב: "ובורא חושך", היינו שהבורא ית' עשה לו בחי' "חשך" שנקרא "אלקים", ולכן צריך עתה לאזור חלציו כגבר, כי "גבר" נקרא "איש חיל", שגבר בכח האזור שלבש על מדיו.
"ואֲזָר" הוא אלף זר, היינו ש"האמונה באלופו של עולם" היא עטרת וזר על ראשו של אדם, שבזה מנצח המלחמה.
אמנם בבחי' "הגבורה" עיקר הכח שלו הוא "אמונה", שזה נקרא "ידיעה", כי בעת הנצחון צריך לידע "בידיעה ברורה" שכחו כח הבורא ב"ה, מפני שאז שכיחה לו מדת "השיכחה". כי אע"פ שמראשו ועד רגליו כולו טובל "באמונה", מ"מ בעת המלחמה מר לו מאוד מחמת קושי עבודה יתירה, אינו רואה מהרה עזרה וישועה, ועוסק כי אם לנצח את הקושיא, וממילא בעת הנצחון יכול לבא ולומר שכחו עשה החיל הזה, והוא הגובר, ונמצא שצריך לידע ב' דברים:
א'. להיות איש חיל ולאזור אזור של אמונה על חלציו, כגבר טוב על שנאיו.
ב'. שבעצם קושי השעבוד והנצחון צריך לזכור תמיד ולידע, שיש לו לבוש הבורא ב"ה.
וזה פירוש "אֲזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ", שרומז בעת יציאת המלחמה, שאז חשך לו מאוד, ולבו סתים כולו, מ"מ יהיה שמח בזה שלובש מלבוש ה', "ואזור" של "גבורה" עליו לעמוד כנגד כל אויביו, בוודאי ינצח את הקושיא. וגם "אֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי", לרמוז על עת שעומד בתוך קושי המלחמה עצמה, שתהי' "הידיעה" נגד "השאלה" תמיד, שלא אצטרך לשאול אותך כלום "על אמונה", כי אם תהיה מוכנה ומזומנת אצלך "הידיעה" בלבוש הבורא ב"ה. וזה "אֲנִי הוי"ה וְאֵין עוֹד זוּלָתִי, אֵין אֱלֹקִים", רומז על אמונה בבחי' "החשך", אשר הבורא ית' עושה כל אלה, וללבוש על עצמו כח הבורא ב"ה, מוכן תמיד לנצחון. אמנם צריכה להיות בחי' "ידיעה" באזור זה, שאני הלבשתיך, וזה "אֲאַזֶּרְךָ וְלֹא יְדַעְתָּנִי", היינו שזה שכיח שתשכח האזור שלי שבלבושיך, שאם אשאל אותך – "וְלֹא יְדַעְתָּנִי". ונמצא שיש ב' בחינות "אמונה" – קודם הנצחון ובשעת הנצחון, שחשך "ואור" הבא שניצח, כולם כח הבורא ב"ה, והבן.