חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

סוד הסוכה

תוכן

והנה סוד הסוכה הוא אורות מקיפים מאימא הבאים לנוק', והם ז' חסדים, ובאים בז' ימים. ויען שהיא באה מאימא על כן נקראת "צלא דמהמנותא" בסוד צל שדי - מאימא. והיא אמונ"ה - שבה מתחברים ו"ה, שהם סוד יאהדונה"י, ונקרא כמנין אמ"ן - אמ"ן ו"ה. וצריך לאכול בתוכה, כי בישבו שם גורם המשכת המקיפים, ואם אוכל חוץ ממנה יכול לגרום ח"ו הסתלקות אלו המקיפים.

ואבאר ענין הסוכה בפרט. הנה ג"פ כתיב סכות בתורה: ב' חסרים וא' מלא. כי יש אור מקיף מאימא לז"א לבדו, ויש לנוק' לבד; ואלו הם הב' חסרים. ויש לשניהם יחד, והוא המלא. כי סכ"ה1 גי' אלהי"ם, והיינו נוק' מוקפת, או אימא מקפת. וסוכ"ה הוא כ"ו ה"ס - יהו"ה אדנ"י - זו"ן.

והנה סוד חג זה ה"ס "וימינו תחבקני", וזרוע ימין דז"א מקיף ומחבק נוק', נמצא האור המקיף לז"א הוא מקיף בהכרח גם לנוק' המחובקת. והנה מבשרי אחזה אלוק, כי החובק את אשתו והיא פב"פ עמו, מחבק את צד שמאלה בפרק הראשון של זרועו, ואת אחוריה בפרק ב' של זרועו, ומצד ימינה - בפרק האצבעות, שהוא שיעור הטפח, וז"ס: ב' כהלכתן ושלישית אפילו טפח. עוד יש כמבוי מפולש, והיינו כי נ"ה דאימא מתפשטים בנ"ה דז"א וביניהם עומדת רחל, נמצאת מוקפת מב' צדדים כמבוי מפולש, והכשירו בפס טפח2 - הוא יסוד הכלה בחזה דז"א, והוא טפח, כי יש חו"ג, וה"ס מ"ה וב"ן ועולים טפ"ח.

והנה הדפנות של הסוכה הם נה"י דאימא, והסכך - ת"ת דאימא, חופף על זו"ן, כל אחד מהם ע"ס, הרי כ'. ולכן גבוהה למעלה מכ' אמה פסולה, כי אין אדם דמרכבה משיג בו. והנה סוד הסכך הוא, כי ק' אורות מאירים מאימא לז"א, כולם עוברים דרך כתרו, שהוא ת"ת אימא, ומניחים שם רושם, כמנין סכ"ך.


1 חוזר על לעיל לענין סכה חסר. ראה שעה"כ: ענין סוכות דרוש ד'.

2 ראה הגהת רבי שמואל ויטאל (בשעה"כ דרוש ד' אות ז').