חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

סוד הג' סעודות של שבת

תוכן

ועתה אבאר סוד הסעודות של שבת בס"ד. הנה הג' סעודות של שבת סודם: אחת בנוק', ואחת בעתיקא, ואחת בז"א. והענין הוא, כי הסעודה בכל מקום שהיא, היא תוספת הארה הניתוספת למעלה, שכנגדה למטה עושים אותה הסעודה. וכן הענין בכל סעודות מצוה, שהם בסוד הארה הניתוספת באותה המצוה. וכן הוא בשבת, שהסעודות הם לפי הגילויים1 המתגלים באותם הזמנים, ועל פיהם הארה ניתוספת ומתגלית בסעודה. ועל כן משתנים שמות הסעודות, לפי הגילוי המתגלה באותה השעה.

והנה בלילה בה נוק' שולטת, וכל התוספת הוא שלה, והיא מתגלית בכח, והסעודה סעודתא דמטרוניתא, כי היא הפועלת. ובבוקר אז מתגלה ע"ק, כי בו תלוי קדושת השבת בסוד קודש, והסעודה נקראת סעודתא דע"ק, כי על פי גילויו נעשית. אבל עדיין הדברים לא הגיעו לשלמות הגמור, כי אע"פ שמתגלה ע"ק בסוד החסד, עד שז"א אינו פועל

בסוד הדין; עם כל זה כיון שעדיין ז"א עומד לפי הנהגתו של דין - נקרא שלא נשלם התיקון כראוי. ובאיזה זמן הוא נשלם - בתפלת המנחה, שאז לא די שמדת הדין אינה פועלת, אלא שחזרה להיות מדת הרחמים ממש, כמו שיהיה לע"ל. ואז ז"א עולה במדרגת א"א ממש, וחוזר להיות כמוהו. ואחר שנעשה זה הגילוי בתפלת המנחה, אח"כ עושים הסעודה, ונקראת סעודה דז"א, כי באותה השעה השבח הוא שלו - שקנה מדרגה עליונה. וזה הטעם באמת2 לשם הג' סעודות. אך נקשרים גם כן אלו השמות של הסעודות על סדר כונת עליות התפלה, ואסדר אותם אחד אחד על סדר זה.


1 ההסברים דלהלן הם בנויים על ענין "הגילויים" דייקא, וראה הערה הבאה.

2 שמות של הג' סעודות שנזכרו לעיל, מובאים בזוהר באד"ז רפח ע"ב. בשעה"כ מבארם על פי הכוונות של התפילה והעליות. וכאן ביארם הרמח"ל על פי הסבר אחר, ולכן אומר: "וזהו הטעם באמת".  ובהמשך מביא דבריו של מהרח"ו המקשרם לענין עליות התפילות. ועי' בסידור קול יעקב דף קמ"ט ע"ב.