חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

מכתב מ - עיקר הגאולה תלויה בלימוד חכמת הקבלה ואהבת ישראל

תוכן

...ותלמד רק מתוך מצות השי"ת ובאמונה פשוטה, שהקב"ה יש לו נחת רוח אם לומדים תורתו ומבינים אותה, אז תראה כי לא ימנע הטוב מהולך תמים.

והנני להעתיק לך מה שכתב בספר אבן שלמה להגאון מווילנא ז"ל (פרק יא, ג) וזה לשונו: "הגאולה לא תהיה רק על ידי לימוד התורה, ועיקר הגאולה תליא בלימוד הקבלה, כי על כן תקנו בברכת אהבה רבה 'ללמוד וללמד' ואחר כך 'והאר עינינו', דקאי על פנימיות התורה, ואחר כך והביאנו לשלום" וכו' ע"כ.

וכן בסידור הגר"א הנקרא "אשי ישראל", יש שם פירוש שיח יצחק, על הברכה 'יודעי שמך ולומדי תורתך' כתב וזה לשונו: "לכאורה הוא היפוך הסדר, כי ענין ידיעת ה' הונח על ידיעות הפנימיות ותוארי השי"ת ומעשה מרכבה, ולפי מה שהעידו בשם רבינו הגר"א ז"ל שאמר סדר הלימוד מלמטה למעלה, וההשגה תנחהו מלמעלה למטה, שבהבין הסוד על בוריו יבין גם הפשט וכל זמן שלא יבין הסוד גם הפשט אינו ברור עד כאן דבריו[1]. א"כ יהי' עולה על נכון שע"י שנזכה להיות מן יודעי שמו ית' שזה פנימיות התורה עי"ז נבין גם פשוטי הדברים על בורים". ורבינו ז"ל מביא הדברים בשנוי לשון, ואני העתקתי לך לשון השיח יצחק ממש.

ושמענו כמה פעמים מרבינו זיע"א, שאם היו לומדים בפולין חכמת הקבלה, לא הי' יכול הרשע לכלות ששה מליונים מישראל.

ונכון כתבת שרק האחדות היא המביאה את השראת השכינה, כמו שכתוב (ויקרא יט, יח) "ואהבת לרעך כמוך אני ה'". שכביכול רוצה גם כן להיות רק במקום שיש יחוד ואהבת ישראל.

ויש מדרש[2], שמקומו של בית המקדש הי' שייך לשני אחים שנפל להם השדה בירושה, וכשקצרו את התבואה סידרו אלומות שוה בשוה, והי' לכל אחד חמישים אלומות. בלילה עשו חשבון כל אחד לעצמו, לאחד מהם היו כמה בנים ולאח השני לא הי' בנים, זה שלא הי' לו בנים אמר, למה לקחת חלק כחלק הלא אחי הוא בעל משפחה, לכן לקח חמש אלומות ושם אותם בחלקו של אחיו. גם האח שהי' לו בנים עשה לו חשבון, לי יש בנים, כשאהי' זקן יהי' לי מי שיפרנס אותי, אבל לאחי אין בנים ולכן כדאי שאתן לו היום חמש אלומות יותר ויחסוך הכסף לעת זקנותו. ולקח חמש אלומות בלילה מאלומות שבחלקו ושם אותם בחלקו של אחיו. למחר כל אחד ראה שיש לו אותו המספר ולא חסר לו כלום. כן עשו בלילה השנית כל אחד הוסיף לאלומות של אחיו ומצאו למחרת אותו הסכום. עד שבלילה השלישית פגעו זה בזה, וכל אחד נשא את החמש אלומות לשים אותם בחלקו של השני. כשבא הדבר לפני שלמה המלך אמר על מקום כזה צריכים לבנות את בית ה', שממנו תצא אהבה וריעות ברכה ושלום לנו ולכל ישראל.

המצפה לשמועות ובשורות טובות

יהודה צבי



[1] דברי הגר"א, אשר תחילת השגת התורה מתחלת בסוד ומסתיימת בפשט, מבוארים בהקדמה לפנים מאירות ומסבירות אות א', ובהקדמה לתע"ס אות קמח.

[2] ספר מקווה ישראל מר' ישראל מקושטא.