חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

מכתב כח - גודל הנהנה מיגיעו שנהנה בהשפעה לזולתו

תוכן

ב"ה יום ב' ט' לחודש הרחמים תשכ"ח

כתיבה וחתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים לאלתר לחיים טובים, אל כבוד ידיד ה' וידיד תורתו כש"ת מוה"ר יואל הכהן שליט"א.

אחר דרישת שלומך הטוב באהבה רבה. קבלתי מכתבך מיום ב' פרשת שופטים. אקוה שבסוף השבוע אשלח לך ספר מכורך מתלמוד עשר הספירות חלק ו'.

כתוב בגמרא (ברכות ח, א): "ואמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא, גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים, דאילו גבי ירא שמים כתיב 'אשרי איש ירא את ה'' (תהלים קיב, א), ואילו גבי נהנה מיגיעו כתיב (שם קכח, ב) 'יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך' - אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא, ולגבי ירא שמים 'וטוב לך' לא כתיב ביה", ע"ש. והקושיא ידועה, היתכן אדם שמשקיע כל ימי חייו בהבלי העולם יהיה יותר גדול מירא שמים.

ואמרתי לתרץ מקודם השינוי שבחז"ל מהפסוק, כי הוא מביא ראיה מהפסוק שאילו בירא ה' כתוב "אשרי איש ירא את ה'", ובהנהנה מיגיע כפיו כתוב "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך" - אשריך בעולם הזה וטוב לך בעולם הבא. בכל אופן כתוב לשון אכילה ולא הנאה, "יגיע כפיך כי תאכל", וחז"ל אמרו כל הנהנה.

ויש לומר, כי חז"ל רומזים על הפנימיות של הנהנה מיגיע כפיו, שמלבד שהוא מרויח את לחמו ופרנסתו, הפנימיות שלו נהנית מזה שעושה גם משהו לזולתו, וכל שכן מי שהשי"ת זיכה אותו להיות מתמכי דאורייתא, וביגיעו אפשר לו לעשות נחת ליוצרו עד שהקב"ה מתפאר בו, הנאה כזו מותרת וגדולה מירא שמים. 

ובזה מובן גם כן הגמרא (עבודה זרה ב, ב), שכתוב לעתיד יאמרו אומות העולם שמגיע להם שכר שעשו שווקים וגשרים לישראל, והתשובה להם, כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם. וקשה, הכי לא ידעו שלא עשו לישראל אלא לעצמם, וכי באו לשקר. אלא טענתם תהי', הלא בישראל כתוב "גדול הנהנה מיגיע כפיו וכו'", הגם שעבד כדי להרויח ולפרנס עצמו, וא"כ מגיע גם לנו, כי אמנם עשינו לעצמינו, אבל ישראל גם נהנו מזה. ועל זה תהי' התשובה להם, כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם, שאין לכם כלל וכלל מענין הפנימיות שיש לבני ישראל, שמלבד החיצוניות שמרויח לחמו יש ענין פנימי שנשמתו נהנית מזה שמשפיע לזולת כנ"ל, אבל אתם אין לכם שום פנימיות.

והנני חותם ב