חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

מדרגת אדם הראשון לפני החטא ולאחריו

תוכן

((שנת תרע"ט)

בריאת אדם הראשון לא היה בסוד העבודה, שזה מתחיל בסוד ז"א[1], אבל בריאתו מִתְּחִילָה לא היתה אלא בסוד א"א, ותיקונו היה צריך להיות בסוד עתיקא קדישא[2], דהיינו להשיג הקדושה הבאה אליו בהתגברות גדול בבחינת יום השבת שבזמן הזה. והיה די שלא ימנע לה, דהיינו בשב ואל תעשה היה מתקן את הנוגה שתהיה כאור[3], פירוש, שאם לא היה מונע, היה רוב הקדושה שהיה שופע עליו מקדשו לגמרי, שאפילו בחינת היצר הרע היה טוב מאד[4] בסוד א"א המשפיע רוב קדושה ומתקן לז"א שבזמן הזה[5], דהיינו קדושת השבת בסוד קבלת הקדושה. כן היה מחשבת המאציל בראשונה.

ותיקון ז"א אז היה בסוד הבהמה שהיו עובדים ומשמשין להאדם בטרחה בסוד תרי"ג איברים, וזה סוד 'אנו כחמורים ולא כחמורו דרבי פנחס בן יאיר'[6].

וכשמנע השפע, דהיינו כשחטא, אז ירד האדם למדרגת בהמה[7], שסדרו נעשה תחת ז"א אשר התיקון דרך שם צריך טורח גדול ומעשה רב, דהיינו העבודה בסוד התרי"ג מצוות, דהיינו עבודת עבד (בחינת ימי חול סוד מט"ט[8]). וזה סוד 'ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל' (מתוך סדר התפילה לפני שחרית), וזה סוד 'נמשל כבהמות נדמו'[9].



[1]עי' מאמר לב שהנהגת ז"א היא שכר ועונש, והנהגת א"א היא הנהגה תכליתית של החזרת הדין לחסד.

[2]מדרגת עתיק מתבארת במאמר פב אות ד: "שלימות שלא ירעב ולא יצמא לעולם, רק להשפיע לזולתו בשביל זולתו, והוא נאמן בית בחינת דכר ע"י גילוי עתיק".

[3]חבקוק ג, ד: "ונוגה כאור תהיה". ועי' תע"ס חלק טז אות נב באור-פנימי: "ונוגה זו חציה טוב וחציה רע. כי בעת שהנוגה דבוקה בגבול הפרסא דאצילות, היא טוב, ובעת שג' הקליפות הנ"ל מתדבקים בה, היא נהפכת רע כמותם. שזה סוד הנחש הנהפך למַטֶה ומטה הנהפך לנחש. כי ג' הקליפות הנ"ל ה"ס הנחש, וכשנוגה דבוקה בגבול הקדושה, נקראת מטה, והיא טוב. וכשמתדבקים בה הקליפות נהפך המטה לנחש, והוא רע".

[4]בראשית רבה ט, ז: "והנה טוב מאד (בראשית א, לא) – זה יצר הרע".

[5]עי' מאמר לב שזה מכונה החזרת דין לחסד, שנגלה שהרע לכאורה, הוא ג"כ טוב.

[6]שבת קיב, ב: "אמר ר' זירא אמר רבא בר זימונא, אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים, ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים, ולא כחמורו של ר' חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר, אלא כשאר חמורים". וראה עוד בהערה הבאה.

[7]עי' בספר הקדמות הסולם קונטרס מורה אמצעי אות ט: "גדלות האדם נמדד בהשגה כמו שגדלות בהמה נמדד בבשר ועצמות... בגלל זה שאכל מעץ הדעת מתקרב לחיית השדה שהם הגופות דעולם הזה... וזהו שאמרו המקובלים ורמח"ל ז"ל, שהחית השדה של אז היה במדרגת אנשים של עכשיו, כך כשהאדם חטא וירד למדרגת חיות השדה, אז ירדו חיות השדה למדרגות של עתה". וב"אדיר במרום" לרמח"ל (מהד' הרב ספינר עמ' לג): "היה לו לאדם לנוח הרבה, אלא שגרם החטא ואז נשאר במדרגת בהמה... ונשתעבד אל הטורח של תרי"ג... והנה ודאי שאם ירד האדם, ירדו גם הבהמות, והם הבהמות של עתה, אך נשארו איזה בהמות ממדריגות אותם של אדם הראשון, והיינו חמורו של ר' פנחס בן יאיר ודומה לו".

[8] מטטרו"ן מכונה עבד (זוהר חיי שרה קנה), ועבודת עבד היא עבודה דיומין דחול, בזמן הסתר. ועבודת בן היא עבודה דשבת, זמן גילוי (עי' אגרות הסולם טו).

[9]תהלים מט, יג: "ואדם ביקר בל ילין, נמשל כבהמות נדמו" (עי' בראשית רבה יא, ב שפסוק זה נאמר על אדם הראשון), וכוונת דבריו כאן ע"פ "אדיר במרום" עמ' לב-לג, ואכ"מ.