חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

מאמר לסוכות

תוכן

בסכת תשבו שבעת ימים, כל האזרח בישראל ישבו בסכת. למען ידעו דרתיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל, בהוציאי אותם מארץ מצרים, אני ה' אלקיכם (ויקרא כג, מב-מג).
רבי אליעזר אומר, סוכות ממש. ולרבי עקיבא, ענני כבוד. איך אפשר שיהיה כל כך מרחק בין זה לזה. ואחד מפרש סוכה גשמי, ואחד סוכה רוחני, שהיא ענני כבוד.
אלא שזה פנים ואחוריים, שמבחינת אעדל"ת הוא עשית הסוכה זהו סכות ממש, תשבו כעין תדורו. ומבחינת אעדל"ת הוא ז' ענני הכבוד. בסוד, הנסתרות לה' אלוקינו.
חכמי המוסר מפרשים, שהענין צא מדירת קבע ושב בדירת ארעי, בכדי שידעו וישימו לב שהעולם הזה דומה למלון אורחים ודירת ארעי.
בתהלים – "תסתירם, בסתר פניך מרכסי-איש: תצפנם בסכה מריב לשונות". ופרש רש'י מרוכסי איש מחיבורי רשעים המתקשרים יחד להרע להם. ויש להבין מהו בסתר פניך, הלא כלל הוא שהפנים הוא מגולה, וכמ"כ מה בחינת פנים שייך לומר לגבי הקב"ה, מהו לשון תצפנם בסכה מריב לשונות, איזה הפרש יש בין סוכה, לבחינת סתר-פנים אנחנו מצינו את לשון יושב בסתר עליון, והפרוש סתר עליון - מהו סתר תחתון, כמו כן אנו מצינו סתרו-יושר. יש לשאול אם זה סתר מנין לנו שזה יושר ולא עגול (אולי זהו בחינת יושר ועיגולים שמבחינת עיגולים אין סתר אלא שהאור מאיר כקטן וכגדול שז"ס הרשימות מעולם הצמצום, יושר היינו לפי הקו שנעשה צמצום).
וללה"מ היינו מהו שאנו רואים שיש הסתרה זה דבר יושר מלשון סברה ישרה. (ענין פנים, היינו גלוי פנים והסתרת פנים).
הסוכה נעשית מד' דפנות וסכך. אבל המקום של הסוכה הוא מהמוכן שהאדם יכול לעשות סוכתו על הקרקע שהוא בחינת החומר ועל החומר הזה עושים צורה, היינו צורת סוכה. ויש לומר ענין דפנות וענין הסכך שהוא פסולת גורן ויקב.
ידוע הכלל שיש ד' צדדים ומעלה ומטה הנקרא חג"ת ומלכות ונצח למעלה והוד למטה. ובקריאת שמע אנו אומרים בשם אלקי ישראל מימיני מי-כאל ומשמאלי גברי-אל ומלפני אורי-אל ומאחור רפ-אל ועל ראשי שכינת - אל ומדוע למטה המרומז נגד הוד לא אומרים שום דבר, שלמטה הוא בחינת הקרקע שהוא האדם, שאם עושה סוכה כשירה, הוא בחינת הוד הנקרא נוי סוכה ואם לאו ח"ו ה"הוד" נהפך ל"דוה", היינו על מקום הארץ לא צריכים שום דבר לרמז אלא מה שהוא ממשיך ומכוון בכל החמשה בחינות, כך באותו הצורה מתראה בארץ שהוא בחינת האדם הנמשך משורש המלכות הנק', לית לה מגרמה ולא מידי, היינו מבחינתה עצמה אין לה שום דבר אלא מה שיהבין לה, היינו זה תלוי בצורת הסוכה.