חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

מאמר יא - גדול הנהנה מיגיע כפיו

תוכן

אמרו חז"ל (ברכות ח, א) "גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים". מאי משמע הנהנה? מדוע לא אמרו העוסק? מפרש אני נהנה מיגיע כפיו - למען הכלל. כי על פי התורה אין אדם חי לצורך עצמו, אלא למען הזולת. בדומה לכך מצאנו במשנה (אבות א, י) "אהוב את המלאכה". משמע שצריכים לאהוב את העבודה, שיש בה משום נתינה לכלל.

לפיכך - שואפי הסוציאליזם[1] באו מקרב בני עמנו, העקרון "אהוב חברו בנפשו" נטבע בדמם, ולכן קפצו על המרכסיזם[2] ועל שאר רעיונות השתוף. לא מקרה הוא שהיהודים קרובים לזה יותר משאר אומות. ומשום כך אין כל סתירה בין דת לסוציאליזם.

כבר אמרו חז"ל (נדרים פא, א) "הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה". ניטול עלינו את התפקיד הזה החשוב ללמד את תושבי השכונות והפרברים תורה, נרבה שם בשיעורי תורה ונפתח לפניהם את ליבותינו באהבה, נמלא שליחות זו בימים ובלילות ונראה בה שליחות מצוה.

התפקיד השני הוא להגביר את הקשר החי בין התורה והעבודה, מה טוב היה אילו קבענו גם במפעלים שיעורים בתורה ביהדות ובערכי המוסר, במקום שיש עבודה ויש גמילות חסדים היא עזרה הדדית, מן הדין שיושלם העמוד השלישי שהוא התורה.

ישנם תפקידים רבים גדולים וחשובים אך עליהם אעמוד בהמשך עבודתינו.



[1] דהיינו, שלכל אחד זכויות שוות בחברה.

[2] דהיינו, חלוקת החברה האנושית לשניים: הכוחות המניעים את החברה הם הבסיס הכלכלי שלה, וכל היתר נקרא מבנה העל ומעוצב על ידם. שיטה זו נקראה בשם 'מרקסיזם' על שם מייסדה קרל מרקס, שהיה יהודי.