חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

מאמר טו - איהו וחיוהי וגרמוהי

תוכן

ב"ה, חודש הרחמים (תרפ"ז)

פירוש במאמר תיקוני הזוהר (בהקדמה אות סט) "איהו וחיוהי וגרמוהי חד בהון"[1].

אשר "איהו" הוא השי"ת, שהוא נקרא "הוא" מפני שהוא נסתר בהעולמות, על דרך אתה והוא. ו"חיוהי" הוא בחינת הרב, אשר על ידו מתגלה שהוא כל בחינת החיות והחכמות של העולמות. ו"גרמוהי" הוא בחינת כלי קבלה של התלמיד.

אשר בזה יתבאר ענין תיקון הקוים שבפנים מסבירות ענף ד' וה', אשר יש ג' מיני אור: אור החכמה, ואור הבינה שעל ידי התגברותה היא ממשיכה חסדים מהכתר, ואור המלכות שהוא האור חוזר. ונאמר שעל ידי התחברות ג' מיני האור נעשה ענין תיקון הקוים.

והנה בחינת אור החכמה, הוא בחינת אור אין סוף המתפשט על ידי החכמה, שהוא אור השי"ת המלובש בהרב ושעל ידו מתפשט. ואור הבינה הוא בחינת התגברות התלמיד להמשיך חסדים ונייחא בעבודתו. אשר זה נקרא שמהפך פניו אל הרב. כי דרך הרב הוא רק להשפיע, והתלמיד הוא בחינת מקבל ... לאחר שנתגלה האור חוזר שהוא בחינת השפעה ונקרא גם כן אור דחסדים כי … כמו בההוא הנאה דמקבל מינה[2], אשר יש לתלמיד התענוג ממה שמשפיע אשר … ואז נעשה פנים בפנים בהשתוות הצורה להרב אשר כל בחינתו הוא רק להשפיע, ויכול להתעצם בעצם אחד עמו. וזה סוד "אורייתא וקוב"ה וישראל חד הוא" (זוהר אחרי אות רצט), קודשא בריך הוא הוא האור, אורייתא הוא אור הרב, וישראל הוא בחינת התלמיד המקבל פני רבו.



[1] ענין איהו חיוהי וגרמוהי מבואר במבוא לספר הזוהר אות כט ובתע"ס חלק ט"ז אות כז. וכאן רבינו מבארו בדרך העבודה (יצויין כי רשימת דברים זו היא מראשית ימי לימודיו אצל רבו הרה"ק בעל הסולם זי"ע).

[2] כוונתו למה שמביא בעל הסולם, שקבלה על מנת להשפיע נחשבת להשפעה גמורה. וראייתו, היא מהגמרא בקידושין (ז, א) אשר באדם חשוב המקבל את כסף הקידושין, קבלתו חשובה להשפעה והאשה מקודשת "בההיא הנאה דקא מקבל מינה". עי' בהקדמה לספר הזוהר אות יא.