חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

כתיבת הספרים בראש השנה וחתימתם ביום הכיפורים

תוכן

ג' ספרים נפתחים צדיקים גמורים וכו'[1]

איתא, ''ואהבת את ה' אלקיך' (דברים ו, ה), אם באת לשנוא – אין אוהב שונא. 'ויראת את ה' אלקיך' (ע"פ דברים ו, יג), אם באת לבעוט – אין המתירא בועט'[2]. כי האהבה מכסית על כל פשעים, על דרך שכתוב (ע"פ דברים טז, יט) 'והשוחד יעור עיני פקחים', כי האוהב לא יראה חובה, וכן השונא לא יראה לעולם זכות, וברצוננו להבין איזה אדם לענין שידוך וכדומה, צריכים אנו לשאול לבינוני, שרק הוא מסוגל לראות האמת.

ובתורה כתיב (דברים ח, י) 'ואכלת ושבעת וברכת' וגו'. אכן צדיקים גמורים מחמירים על עצמם עד כזית[3], והוא משום ש'על כל פשעים מכסה אהבה' (משלי י, יב). והרשעים אינם מברכין אפילו על השובע. אמנם הבינונים המה נוהגים על פי האמת, שמברכים על השובע ואינם מברכים על כזית[4].

 [הג"ה: אכן ממה שכתוב (ראש השנה טז, ב) שבינונים תלויים ועומדים עד יום הכיפורים, משמע להיפך, אשר רשעים הם הרואים את המציאות כמות שהיא, ועל כן לאלתר למיתה, על דרך שנהרגה הנוקבא דלויתן[5]. והבינונים הם המוציאים לשון הרע ותולין הקלקלה בעליונה, ולפיכך משם כפרתם ביום הכפורים, על דרך 'ופרשו את השמלה כי הוציאו שם רע על בתולת ישראל' (דברים כב, יז-יט)].

כתיבה טובה

ועיקר החשבון נעשה בתשרי, שהוא זמן האסיף מגורן ויקב להאוצר (שמות לד, כב; דברים טז, יג), ואז רואה את מזונותיו מוכנים על כל השנה עד זמן האסיף הבא, אם לברכה או להיפך[6]. ולפיכך נוהג כתיבה בספר, דהיינו הצירופים מאותיות העולם, ... הצדיקים עושים צירופים לטוב גם אם אין להם שובע, ו'על כל פשעים מכסה [אהבה]' (משלי י, יב), שהם מחמירים עד כזית, ועל כן נכתבים בכל השנים, הן בשובע והן בהיפך, לאלתר לחיים. והרשעים ודאי לאלתר למיתה, כי אפילו על השובע אינם מברכים כנ"ל. אכן בינונים שרואים ... את האמת כמות שהוא, הוכן להם עשרת ימי תשובה לזכות לאהבתו ית', ואז הם נכתבים לטובה.

וז"ש שאע"פ שכבר נידונו על התבואה, עכ"ז נידון האדם עצמו. שלכאורה היינו הך[7]. אמנם הדבר אמור בענין אהבתו ית' כנ"ל, ואע"פ שבפסח נידון, מכל מקום הוא לא יודע עד שרואה מה שמכניס לאוצר. כי באמת קשה, אטו תבואה ופירות ... לאו דינים של אדם הם ... מה לא נידונין? ועוד, אם נכתב בספר ונחתם... ... ... איך אפשר זה להיות ... ... תבואה ופירות? אלא ודאי כנ"ל.

עוד קשה, למה חג האסיף בט"ו בחודש ולא באחד לחודש.

אלא מקודם צריך להיכתב ולהחתם בספרן של צדיקים ביום הכיפורים, ואחר כך אפשר .... בהאסיף ...

הבנת חתימה ביום הכיפורים

ובאמת דינו של ראש השנה אינו נוהג בצדיקים, שאינם רואים חובה. ולא ברשעים, שאינם רואים זכות. זולת בבינונים, שמתוך שרואים המציאות כמות שהוא, המה נעשים לרשעים, בסיבת מיעוט האסיף וכל הסיבות הרעות שהשי"ת לא השגיח עליהם להצילם. לכן נצטוונו למלכויות זכרונות שופרות להמליכו על כל העולם, מלשון 'העלם', להבין שגם הרע וההעלם מושגח ממנו כמו מלך על מדינתו. עוד נצטוינו, להעלות זכרונינו לפניו על ידי שופר של איל, שעי"ז אנו זוכרים שלימותו ית' ושבועתו לאבותינו (עי' ראש השנה טז, א).

ואחר כך עשרת ימי תשובה, ואחר כך עצם יום הכיפורים מכפר, ואז אפשר גם כן להבינונים לחזור לדון להשגחתו לכף זכות, ונחתמים בספרן של צדיקים. ונמצא, שאע"פ שבראש השנה דנו לכף חוב ונכתבו כרשעים, או שנתאמצו ולא דנו לכף חוב ונכתבו בספרן של צדיקים, מכל מקום המה תלויים, משום שבטרם זכו למחילת עוונות אי אפשר שלא יחזרו וידונו לכף חובה. אכן ביום הכפורים שזוכים למחילת עוונות – אז אפשר שיתקיים ההכרעה בהם להיות זוכים להמנות בין הצדיקים – באופן שהכתיבה בראש השנה נוהג רק בצדיקים ורשעים, ... ... ... אמנם הצדיקים הגמורים והרשעים הגמורים ... גם חתימתם נעשה בראש השנה, ואינם תלוים ועומדים לחתימה ביום הכיפורים – וזהו... גמורים המה מהיולי דעבידתא[8] שכל ... ... יום הכיפורים מכפר לבחינת תולעת שני שהם ... ... כנודע[9].

סופר וספר וסיפור[10]

צדיקים הם בחינת 'סופר' ... ... שכותבים מה שהם רוצים, כי מי שה... ... ודאי כתיבה טובה, בינונים הם בחינת 'ספר', כלומר ספר אחר שנכתב אין לשנות בו את הנעשה מפני שהם רואים את המציאות כמות שהוא באמת. ורשעים גמורים הם בחינת 'סיפור' אשר 'החיים והמות ביד הלשון' (ע"פ משלי יח, כא). אכן אפילו שספרו לשון הרע בראש השנה ונחתם דינם, מכל מקום יכולים לחזור בתשובה ולזכות ללשון טוב ביום הכפורים. ומה שאינם בכלל תלויים ועומדים, הוא אחר הרוב.

בספר חיים

וזה סוד 'בספר חיים'[11], דהיינו ספר של בינונים, לאפוקי ספר רשעים שכבר הטו לכף חובה והוציאו את מחשבתם משפה ולחוץ לבחינת 'סיפור', שאז ימחו מספר חיים, וגם צדיקים אל יכתבו. משא"כ הבינונים מתוך ששומרין פיהם ולשונם, עוד אפשר להם להעלות זכרונם להשי"ת ולהפך את הצירופים לבחינת ספר חיים.

זכרונות

אע"פ שזכות אבות תמה, מכל מקום ברית אבות לא תמה[12], כי שבועה וברית כרת השי"ת לאבותינו. אכן מי שאינו מאמין בזה, ודאי לא יועילנו. וכיון שהבינוני יכשל בספר שכתב, הרי פוגם אמונתו, ועל כן צריך להזכיר ברית אבות כדי להעלות זכרונינו לטובה על ידי שברית אבות לא תמה.

ועצה לזה הוא השופר של איל, שהשטן מתערבב ומפחד שמא שופר של גאולה הוא[13]. פירוש, שסוד הגאולה השלימה הוא גילוי השגחה פרטית, שאז תשובה כל אחד ואחד מאהבה והביט על רשעים ואינם ולא יכירנו עוד מקומו, כי זה סוד 'נורא עלילה על בני אדם'[14] (תהלים סו, ה), וזה סוד 'לולי לא חטאו ישראל, לא היה להם אלא ספר תורה ויהושע בלבד'[15] (נדרים כב, ב), נמצא שחטאי ישראל מוכרחים היו כדי להשלים תנ"ך וכל שלימות התורה. וזה סוד 'גר יהיה זרעך בארץ לא להם' (בראשית טו, יג), כלומר, שיתערבו בגוים ויוכרחו ללמוד ממעשיהם, וכל כך למה? הוא מפני 'ואחרי כן יצאו ברכוש גדול', שהרי רוב התורה והמצוה הוא זכר ליציאת מצרים[16].

וכל זה נקרא השגחה פרטית, שנמנע מהשגתינו בזמן שתא אלפי שני. כלומר, כל עוד שיש עוד לגלות יקר מזולל[17] נוהג רק השגחת שכר ועונש, ואע"פ שנתערבו בגוים וחטאם מוכרח, מכל מקום נדונים כמו שעשו מבחירתם, והטעם, כי הדינים הללו הוא סוד הרכוש הגדול עצמו[18], והדברים עתיקים.

ומלאכים יחפזון

וזה סוד 'ובשופר גדול יתקע, וקול דממה דקה ישמע'[19], כלומר שכל הקולות והמשטינים יחדלון, כי גילוי השגחה פרטית מכונה בשם תקיעת שופר, ולפיכך 'ומלאכים יחפזון וכו' ויאמרו הנה יום הדין', כלומר יום הידוע לה' לא יום ולא לילה ו'לעת ערב יהיה אור'[20] (זכריה יד, ז), כי אז יכלו המרכבות של 'זה לעומת זה עשה אלקים' (קהלת ז, יד), וכולם יכללו באצילות, וכיון שבי"ע יבטל, על כן 'ומלאכים יחפזון', כי יאמרו שהגיע שעתם, וזה סוד 'לפקוד על צבא מרום בדין'.

ערבוב השטן

וכל כך למה? הוא כדי לערבב השטן. פירוש, שאמרנו שברית אבות לא תמה, אלא לבלתי מאמינים אינו מגין, אכן מי גרם לזרע ישראל שיאבדו האמונה. תדע שזהו כח השטן ... ... ... כי כדי שלא יהיה ... ... ... ... למרוד, על כן ניתן רשות ... ... .... מלמעלה, ובזה כמו .... .... .... אבותינו, ובטרם שכועס שאינם, נמצא אובד את אמונתו ואין לו על מי להתרעם[21].

ספר חיים, זכרונות

אכן לפי זה לא היה עוד שום תיקון להנכשלים ח"ו, על כן הוכן יום הדין בחדש האסיף שמחשב מה שמכניס לאוצר על כל השנה, שאז הזמן של כתיבת הצירופים בהספרים כנ"ל[22]. ועל כן נצטוינו להעלות זכרונינו לפניו, כלומר, שאם ח"ו נכשל בכתיבת הספר, והשטן בא להכרית אותנו מהאצילות הקדוש ולכבות את זיק אמונתינו כלל, אז על ידי תקיעת שופר נתעורר שורש השופר למעלה, דהיינו גילוי השגחה פרטית, שלא ניכר רשע כלל בסוד 'נורא עלילה' כנ"ל, וממילא מתערבב השטן, שאין לו כלל על מי לקטרג, כי בסוד השגחה פרטית אין קטרוג כנ"ל, וממילא זוכר השי"ת את ברית אבותינו וגם אנו זוכרים להפוכי ... ... שבספר ל..[23]

*[24]

השגחת שכר ועונש - קוים אלכסונים

וזהו כונת הכתוב 'וראית את אחורי'[25] דהיינו השגחת שכר ועונש, שהיא בחינה אלכסונית שאינה נראית אלא ... שיתוף של חמה ולבנה, אכן 'ופני לא יראו', דהיינו בשעה שחמה ולבנה הם פנים אל פנים אז מקבלת הקוי אור שוה כמו ..., דהיינו בבחינת השגחה פרטית ... לראות, 'מפני שלא יראנו האדם וחי', שכל החיים הנשארים מבריאת ... הוא על ידי השגחת שכר ועונש על ידי קוים אלכסוניים של אור הלבנה, ונמצא שאם היה שיראה האדם את הקוים הישרים, אז לא היה לו חיים.

קוים ישרים - השגחה פרטית

וזה סוד 'והיה אור הלבנה כאור החמה' (ישעיה ל, כו), כי לעתיד הגדול והנורא כשתתגלה השגה, אז נקבל הקוים הישרים בחי' הפנים בפנים של חמה ולבנה, וממילא נמצא שיהיה אור הלבנה כאור החמה[26].

כל באי עולם יעברו לפניו

וזה סוד 'כל באי עולם ...[27] על ידי תקיעת שופר מעוררים למעלה את הגילוי של השגחה פרטית שאז בטל הקטרוגים גם הרשעים, ואז כולם זוכים לעבור לפניו, כלומר שנתעורר כל ב... האהבה האמונה ותשובה, אלא ... תיכף ... ... הבינונים זוכים אמנם ... להיות תלויים ועומדים ...


[1] ראש השנה טז, ב: "אמר ר' כרוספדאי אמר ר' יוחנן, שלשה ספרים נפתחין בראש השנה, אחד של רשעים גמורין, ואחד של צדיקים גמורין, ואחד של בינונים. צדיקים גמורין נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים. רשעים גמורין נכתבין ונחתמין לאלתר למיתה. בינוניים תלויין ועומדין מראש השנה ועד יום הכיפורים, זכו - נכתבין לחיים, לא זכו - נכתבין למיתה".

[2] זה לשון הירושלמי ברכות ט, ה: "עשה מאהבה ועשה מיראה. עשה מאהבה - שאם באת לשנוא, דע כי אתה אוהב, ואין אוהב שונא. עשה מיראה - שאם באת לבעט, דע שאתה ירא, ואין ירא מבעט". ושם בפירוש פני משה: עשה מאהבה ועשה מיראה. כלומר, אף שתעשה דבר מאהבת השם, מכל מקום תשים ג"כ יראת רוממותו נגד פניך. אי נמי, עשה מאהבה במצות עשה, ועשה מיראה, שתזהר לפרוש מהלא-תעשה.

[3] ברכות כ, ב: "אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה, רבונו של עולם, כתוב בתורתך (דברים י, יז) 'אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד', והלא אתה נושא פנים לישראל דכתיב (במדבר ו, כו) 'ישא ה' פניו אליך'. אמר להם, וכי לא אשא פנים לישראל שכתבתי להם בתורה (דברים ח, י) 'ואכלת ושבעת וברכת' והם מדקדקים על עצמם עד כזית ועד כביצה".

ובברכת שלום שמעתי (מאמר קעד) פירש וזה לשונו: "'מחמירין על עצמן עד כזית ועד כביצה'. 'זית' הוא כמו שאמרה היונה: 'מוטב שיהיו מזונותי מרורים כזית בידי שמים'. ו'כביצה' היינו, שאין בה שום חיים, אף על פי שממנה תצא בעל חי, אבל לעת עתה אין רואין בה שום חיים. והם מחמירין על עצמן ומבכרין לעבוד אף על פי שהמצב הזה הוא בחינת זית. וכמו כן, שאין רואין שום חיות בעבודה, וכל הכח שלהם לעבודה הוא משום שכל מגמתם הוא אך לאקמא שכינתא מעפרא. ואז, על ידי עבודה זו, הם זוכין לבחינת גאולה. ואז הם רואים, שהסעודה הזו שהיתה מקודם בחינת זית וביצה, נעשה עכשיו לבחינת חיות ומתיקות נועם עליון".

[4] עי' מאמר סו ובהערה שם בביאור הגדרות 'צדיק' ו'רשע', אשר הצדיק נקרא כן "להיותו מצדיק את השגחתו ית' כמות שהיא באמת... בתכלית הטוב ובתכלית השלימות", ורשע הגדרתו "בשעה שמשיג איזה כאב, בהכרח הוא שמרשיע ח"ו".

[5] בגמרא בבא בתרא (עד, ב) ובזוהר פרשת בא (אות לט) מובא ענין הריגת הנוקבא דלויתן, ומבואר שם בהסולם פנימיות הענין.

[6] עי' בהמאירי במסכת ראש השנה שמבאר כן, שהאדם נידון בראש השנה כי אז הוא זמן האסיף.

[7] ראש השנה טז, א: "בארבעה פרקים העולם נידון, בפסח על התבואה... בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון". ובר"ן ובמהרש"א מקשים דהיינו הך, כי הדין על התבואה כלול בדינו של אדם.

[8] מושג המופיע הרבה בכתבי רבינו, מהשוואה בין כל המקומות עולה שביאורו הוא: 'היולי' פירושו חומר שורשי. 'היולי דעבידתא' הוא חומר השרשי של הבריאה, היינו גדלות הרצון לקבל. עי' גם הערה סב להלן.

[9] המילים מחוקות וצ"ע כוונתו, עי' זוהר תרומה אותיות קנז-קס, שם מבאר סדר כפרת הימים טובים: 'כסף' הוא כנגד יום הכיפורים, ו'תולעת שני' כנגד חמשה עשר באב.

[10] זוהר חדש בראשית רמד; ספר יצירה פ"א מ"א: "ברא את עולמו בשלשה ספרים, בספר סופר סיפור".

[11] מנוסח ההוספה לברכת 'שים שלום' בעשרת ימי תשובה: "בספר חיים ברכה ושלום... נזכר ונכתב לפניך".

[12] בגמרא שבת נה, א: "שמואל אמר תמה זכות אבות, ורבי יוחנן אמר תחון זכות אבות". ובתוספות (ד"ה ושמואל): "אומר רבינו תם, דזכות אבות תמה, אבל ברית אבות לא תמה, דהא כתיב (ויקרא כו, מב) 'וזכרתי את בריתי יעקב' אף לאחר הגלות". עי' בזה במאמר קכ.

[13] ראש השנה טז, א: "למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהן עומדים. כדי לערבב השטן". ובתוספות (ד"ה כדי) מביא בשם הערוך שהיינו מטעם שהשטן חושב שזהו שופר גדול של הגאולה, ונבהל ולא מקטרג.

[14] עי' במדרש תנחומא וישב ד', אשר הפסוק מכוון על חטא אדם הראשון שנעשה בכוונה מלמעלה: 'בעלילה באת עליו', וזהו 'בכדי להוציא לאור שלימות פעולותיו שמותיו וכינויו' (עי' תע"ס חלק ח' או"פ פז), וכאן מבאר באופן כללי שכל החטאים הם בעלילה מלמעלה לצורך גילוי התורה.

[15] ע"ד הפשט מבואר בהר"ן: "שעיקרן של שאר נביאים לא היה אלא להוכיח לישראל על עבירות שבידם, ואלמלא חטאו לא הוצרכו לתוכחה". אמנם רבינו מבאר דברי חז"ל אלו במאמרי הסולם ב' מאמר רכו: "עיקר הרווחים של הנשמות בא אליהם מכח התלבשותם בגופם השפלים, כי על ידי התלבשות הזו נפגמים באמת גם הנשמות... ועל כן, כיון שנפגמים וקונים חסרונות, נמצאים עי"ז ראויים לבנים כנ"ל, ועד"ז לכל המדרגות". וכן באגרות הסולם אגרת ל: "אם הירידה צורך עליה היא, היא נחשבת עליה ולא ירידה. אמנם באמת הירידה עצמה היא העליה, כי אותיות התפילה עצמם מתמלאים משפע, ובתפילה קצרה יקצר השפע, כי יחסרו אותיות".

[16] הדברים מתבארים בארוכה לעיל במאמר מבוא אות נה, עי' גם בפירוש הסולם (לך לך אות קיז), ותוכן דבריו שם, כי הכלים והניצוצין דאדם הראשון שנשרו ממנו בסבת חטא עץ הדעת נמסרו לקליפות ולמצרים, שבירורם יכול להעשות דוקא ע"י המצרים ולא ע"י עובדי השם, בסוד 'רשע יכין וצדיק ילבש' (איוב כז, יז), עש"ה.

[17] להוציא אדם הגון מאדם רשע, שיחזירנו למוטב. ע"פ רש"י ירמיה טו, יט.

[18] שואל, מדוע יש שכר ועונש אם החטאים נקבעו מלמעלה והם מוכרחים? ומיישב, שנידונים כמו שעשו מבחירתם, כי הדינים הם סוד הרכוש. עי' זה בהרחבה במאמרי הסולם א' מאמרים מג-מד.

[19] בפיוט 'ונתנה תוקף' במוסף של ימים נוראים: "ובשופר גדול יתקע, וקול דממה דקה ישמע, ומלאכים יחפזון, וחיל ורעדה יאחזון. ויאמרו, הנה יום הדין לפקוד על צבא מרום בדין".

[20] עי' ביאורו בהערה נג.

[21] עי' להלן מאמר קסט אות א' שהמרגיש את השי"ת כפועל רעות, שורה עליו כפירה ונעלם ממנו הבורא, ואז אינו מתרעם עליו.

[22] עי' במאמרי הסולם ב' מאמר יד: "האדם והבנותיו, דומה למסדר אותיות בבית הדפוס, שכל המקרים והגופים שבעולם המה בעדו כמו אלפא ביתא שמונחים בתיבה שבדפוס, והאדם התופס ומרגיש אותם, דומים לו כמו אותיות המצורפים לתיבות, ותבות למשפטים שלימים, והמשפטים למאמרים, והמאמרים לספר שלם". ועי' גם במאמרי הסולם ב' מאמר יט שמבאר שענין צירופי אותיות הוא להצדיק את ההשגחה או להרשיע ח"ו.

[23] במאמר זה פירש רבינו את עבודת ראש השנה ויום הכיפורים כהקדמה לחג האסיף, אולם חסר המשך המאמר הנוגע למה שעורר מהו  חג האסיף בט"ו לחודש. השלמה לזה עי' בספר אגרות הסולם אגרת ס' בו מבוארת עפ"ז עבודת חג הסוכות שהיא ייחוד ההשגחה, ושמיני עצרת שהוא כעין גמר התיקון, וזהו מקצת מלשונו שם:

"טרם שנברא האדם המורכב, אין כאן שום פסולת, אלא כיון שנברא האדם ונרגש הפסולת והדין, נעשה באבריו המריבה, על דרך שאמרו ז"ל (בראשית רבה פג, ד) 'התבן והקש והמוץ מדיינים זה עם זה בשביל מי נברא השדה, כיון שהגיע זמן הגורן הכל יודעים בשביל מי נזרע השדה'. וכל המריבה והדינים הללו נמשכו בימים נוראים, כי ג' ספרים נפתחו מחמתם צדיקים, רשעים, בינונים.

והנה אחר שנתבררו ונתלבנו הזכאים בדין בסוד החטה, בסגולת יום הכפורים, והרשעים לאלתר למיתה כמוץ אשר תדפנו רוח, כי הכל יודעים בשביל מי נזרע השדה, אז הגיענו המצוה 'צא מדירת קבע ושב בדירת ארעי' (סוכה ב, א). כלומר, כי תדע כי רק דירת ארעי הוא, וח"ו 'לא ידח ממנו נדח' (שמואל ב' יד, יד)... ועל כן נקרא חג האסיף זמן שמחתנו, ללמדך שהאדם צריך לישב בצל סוכה בשמחה גדולה ממש בשוה כמו בבית המלך ויושבים ראשונה במלכות, 'תשבו כעין תדורו' (סוכה כז, א), בלי שום נפקותא כלל וכלל. ועכ"ז ידע שיושב בצל סוכה, דהיינו פסולת גורן ויקב, אלא ש'בצלו חמדתי וישבתי' (שיר השירים ב, ג), להיותו שומע דברו צא מדירת קבע ושב בדירת ארעי...

וזה סוד 'עכבו עמי עוד יום אחד' (רש"י ויקרא כג, לו) בסוד סעודה קטנה דעצרת, דהיינו בזכות השמחה השלימה דחג, על דרך הכתוב (דברים טז, טו) 'אך שמח' שיקבל ב' ההפכים בנושא אחד ולא יבטל ח"ו אחת מפני חברתה, זוכה בסוד יום השמיני שהוא סוד 'עכבו עמי עוד יום אחד', לאותו יום שכתוב עליו (זכריה יד, ז) 'יום יודע לה' לא יום ולא לילה והיה לעת ערב יהיה אור' וגו'. פירוש, דיום הוא סוד מעשיהם של צדיקים, ולילה הוא סוד מעשיהם של רשעים... ועל כן בגמר התיקון בסוד 'לא ידח ממנו נדח' (שמואל ב' יד, יד) כתיב 'יום יודע לה' לא יום ולא לילה', דהיינו הבחירה הנ"ל. אלא לעת ערב שהוא ענין הפסולת גורן ויקב כנ"ל, יהיה אור. וכל זה בזכות העכבה דיום השמיני וד"ל. ועל כן נקרא חג העצרת, כלומר כמו שעוצרין השמן מן הזית דהיינו אויסקוועשינג בלע"ז (-סחיטה), שהוא הוא העיקר הנעזר מכל העבדות דא"ך יום.. אולם בסוד יום השמיני והעצרת נעשה כולו לה'".

[24] כת"י של המאמר מכאן ואילך נמצא בדף אחד שמצד צורתו החיצונית ותוכנו נראה כהמשך למאמר הקודם. הכת"י מחוק מאד, אולם יש לו מקבילות במאמרי הסולם ב' מאמר יד וניתן על פיו להשוות ולהשלים.

[25] שמות לג, יח: "ויאמר (משה אל ה') הראני נא את כבודך... ויאמר, לא תוכל לראות את פני, כי לא יראני האדם וחי... והסירותי את כפי, וראית את אחורי ופני לא יראו".

[26] במאמרי הסולם ב' מאמר יד מסביר שהחמה היא מקור האור והלבנה מקבלת הימנה, ובני-אדם הנמצאים בכדור הארץ יכולים ליהנות מאור הלבנה רק בעת שהיא בנטיה אלכסונית מהשמש. אולם בתחילת החודש שהלבנה היא פנים בפנים עם החמה, אין בני אדם נהנים מאורה, כי חציה המואר של הלבנה נוטה מהם.

[27] ראש השנה טז, א: "בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון".