חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

כי יד על כס י-ה

תוכן

ויאמר כי יד על כס "יה" מלחמה לה' בעמלק מדר דר [שמות יז' טז']. ופירש"י נשבע הקב"ה שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק, היינו שהשם נחלק לחציו.
להבין את זה צריכין להקדים את הפסוק ביה ה' צור עולמים. היינו שבב' אותיות יה של ה' צייר את העולמות. במשנה אבות פרק ה', בעשרה מאמרות נברא העולם, ומה ת"ל והלא במאמר אחד יכול להבראות, אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וכו'.
והקושיא מפורסמת וכי הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו, שזה דומה מי שנותן לחבירו לשמור כוס ששוה לירה אחת, ואם הוא מאבד את זה הי' צריך לשלם רק לירה, והלך הבעל בית ושילם עשר לירות, וכי בשביל זה הי' צריך לשלם עשר לירות.
והענין, בתחילה ברא את העולם במדת הדין וראה שאין העולם מתקיים עמד ושיתף עמה מדת הרחמים, שעי"ז יהיה היכולת להאדם לבוא לשלימותו. משא"כ כשהי' במדת הדין אזי לא הי' אפשרות במציאות להאדם שיוכל לצאת מבחי' יצרו הרע.
וזהו ליתן שכר טוב לצדיקים, היינו שע"י התיקון של מדת הרחמים, הנק' עשרה מאמרות, יש קיום העולם. ולהפרע מן הרשעים, היינו עכשיו שנתנו להם ההזדמנות לצאת משליטת היצר, ומ"מ אינם רוצים, מגיע להם עבור זה שמאבדין את העולם, אעפ"י שיש שם תיקון של עשרה מאמרות, שזה דבר יותר קל מכפי שהי' טרם התיקון, היינו במאמר אחד.