חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

יונים נקבצו עלי

תוכן

יונים נקבצו עלי וכו' ופרצו חומות מגדלי וכו'. היונים פרצו את החומות מגדלי הגדלות. גדלותו של אדם הוא כמו שאמרו חז"ל אמר ר"י, כל מקום שאתה מוצא גדלותו יתברך שם אתה מוצא ענונותו.
וצריך להבין מה הפירוש שאומרים שהבורא ית' הוא עניו. האם משום זה צריך לכבדו. ומהו במקום שאתה מוצא גדלותו ית' שם אתה מוצא ענונותו. וצריך לומר, כל מקום שאדם זוכה להשיג משהו בגדלותו ית' שם הוא מוצא את ענונותו של עצמו, אם אדם אומר אתה נותן יד לפושעים וימינך פשוטה לקבל שבים. אנו רואים שלא כל אחד אומר שמגיע לו קצת התקרבות לה' יותר משאר אנשים. אבל אם האדם באמת הולך על דרך האמת, משמים מגלים לו את חסרונותיו, כמו שאומר הזוה"ק או הודע אליו חטאתו אשר חטא. ומקשה, מי מודיעו. ועונה, הקב"ה מודיעו. הפירוש שהקב"ה מודיע לאדם חטאתו, כמו שאמרו חז"ל, רשעים נדמה להם היצה"ר כחוט השערה צדיקים נדמה להם כהר גבוה. לכאורה קשה, הלא היה צריך להיות להיפך צדיקים שיכולים לתת התגברות על הרע אצלם צריך להיות יצה"ר כחוט השערה, משא"כ רשעים, שלא יכולים להתגבר, להם צריך להיות כהר גבוה. וחז"ל אמרו להיפך, רשעים כחוט השערה וצדיקים נדמה להם כהר. אלא כאן צ"ל, או הודע אליו חטאתו אשר חטא, שהקב"ה מודיע לו על הרע שיש בו. ולא מגלים זה להאדם בפעם אחת, אלא שיראה את הרע שיש בו צריך הוא לעשות משהו לש"ש. לכן לרשעים היינו, לאלו האנשים שעוד אין הם מסוגלים לעבוד על הכוונה לשם שמים לתועלת ה', להם אין מגלים את הרע שבהם, אלא דווקא לאנשים שהולכים בדרך האמת ומתגברים תמיד, להם מגלים מלמעלה את הרע. נמצא במקום גדלותו ית', שאדם זוכה משהו לגדלות ה', שם אתה מוצא את ענונותו שלך, שה' מקרב אותו ומראה לו כל פעם איך שהוא שהוא יותר שפל. נמצא הן הגדלות והן העניוות נמצאים אצל האדם.
ואדם רואה שהוא לא ראוי אם ה' מקרב אותו כשהוא הולך על דרך האמת, שאז מגלים לו הרע שבו, שצריך להרגיש את הרע בתוך הדעת, לראות איך שהוא יותר גרוע מכל הכלל, וזה בא רק מלמעלה. נמצא לפ"ז יונים נקבצו עלי אזי בימי חשמנים ופרצו חומות מגדלי. החומה הזאת של מקטרגים וכו' שלא יכולים להזיק לאדם בזמן שהולך בדרכי ה' שנקרא אמונה למעלה מהדעת, למעלה מדעתו של אדם מה שהוא מבין, זה החומה שבחומה זו בפנימיותה מתגלה גדלות ה'. היונים נקראים שהולכים בתוך הדעת, את החומה הזו שאדם אומר שאת הרע שיש בו אין הוא מסוגל לזכות לטוב, במקום ענונותו שם אתה מוצא את גדלותו היינו שהגדלות והעניוות של הבורא עם האדם באים יחד וזהו ענין נס חנוכה שזכו להתגלות רוחנית.
כל הפושט יד נותנים לו, אדם שפושט ידו מרגיש שאין לו ולא מגיע לו, לו נותנים, משא"כ אדם שחושב שיש לו ומגיע לו, לא מקבל.