חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

חדש אלול

תוכן

ובראש חדש אלול כל אחד יכין עצמו לתשובה, כמו שאמרו חז"ל :ומל ה' אלקיך א'ת ל'בבך ו'את ל'בב זרעך ר"ת אלול. ובב' ימים אחר ר"ח במ"ח שעות שלהם, יכוין הי"ב צירופי הויה וי"ב צירופי אהיה, ושילוביהם זה עם זה הם מ"ח. ובתחילה מכונים הצירוף של אהי"ה, ושילובו עם אותו של יקו"ק הדומה לו, אותיות אהי"ה קודמות לשל הוי"ה. ואחר כך צירוף הוי"ה ושילובו עם אותו של אקיק הדומה לו, אותיות הויה קודמות לשל אקיק. וכן עושים בכל צירוף. והם ד"פ י"ב הרי מ"ח. ובסוף הכ"ד שעות של יום א' יכוין אהי"ה במילוי יודי"ן, ויהו"ה מליאה גם כן ביודי"ן, ואהי"ה ראשונה. ובסוף יום ב' יכוין הויה מלאה ביודי"ן, ואקיק דומה לה אחר כך1, והויה ראשונה. ובצרופים הנ"ל יכוין האותיות של אהיה מנוקדות סגול, ושל הוי"ה חירק. ואם אינו יכול לכוין בכל שעה הצירוף שלה, יוכל לכוין כל ד' שעות ד' צירופים, היינו ב' צירופים של הויה אהיה, וב' שילוביהם כנ"ל. וזה סדר הצירופים2:

יום ראשון

אהי"ה איההיוה"ה           יהו"ה יאההויה"ה

אהה"י איהההי"ו             יהה"ו יאההההו"י

איה"ה אייוההה"ה          יוה"ה יאויההה"ה      

היה"א ההיוההא"י          הוה"י ההויההי"א

היא"ה ההיואיה"ה          הוי"ה ההוייאה"ה

ההי"א ההההיוא"י          ההו"י ההההויי"א

אל"ף ה"י יו"ד ה"י,          יו"ד ה"י וי"ו ה"י.

יום שני

יהא"ה יוההאיה"ה   והי"ה ויההיאה"ה

יהה"א יוההההא"י   והה"י ויההההי"א

יאה"ה יואיההה"ה   ויה"ה וייאההה"ה

האה"י ההאיההי"ו   היה"ו ההיאההו"י

האי"ה ההאייוה"ה   היו"ה ההיאויה"ה

ההא"י ההההאיי"ו   ההי"ו ההההיאו"י

יו"ד ה"י וי"ו ה"י,      אל"ף ה"י יו"ד ה"י.

ובסליחות שאומרים בחדש אלול, וכן בשאר ימים, מכונים להמשיך אור הסליחה מן חוטמא דא"א, הנקרא סליחה, אל תיקון וחנון, שהוא אורח שתחת החוטם, ומשם אל הפה ואומרת סלחתי3. ועוד יכוין שסליחה עולה יאהלוההי"ם4.

בויעבור מכונים: שמדת הרחמים תכבוש מדת הדין, ולא תניח אותה לפעול כלל. וס"ז; אור א"א הגובר על ז"א. כי א"א היא הנהגת החסד, וז"א הנהגת הדין. והסדר הוא כך: ויעבור יהו"ה - א"א, על פניו - ז"א, וכובש אותו וגובר עליו. יהו"ה יהו"ה - הם ב' הנהגות המתחברות יחד. אל רחום וחנון וכו' - הי"ג תיקוני דיקנא שמתעוררים למתק כל הדינים. וסדרם כבר כתבתי בויעבור שאחר תפלת י"ח, ע"ש5.

ועוד:"ויעבר ה'" זו היא ההוי"ה של שילוב הוי"ה אלהי"ם הנ"ל. "על פניו" - אלהי"ם וס' צירופים שלו הם כמנין פני"ו.

ולפי שפעולת ויעבור היא לכבוש מדה"ד תחת מדת הרחמים, על כן אסור לאמרו בלילה, היינו בחצי הראשונה, כי אדרבא באותו הזמן הוא עת שליטתה כפי סדר ההנהגה, וממנה לוקחת כח הס"א לפעול מה שהוחק לה, כי כן כתיב: תשת חשך ויהי לילה. ומי שירצה להעביר שליטת הדין באותו הזמן, יוכל לגרום איזה קטרוג של ס"א ח"ו; כי כן כתיב: לא תחסום שור בדישו. והתיקון אינו יכול להצליח ודאי, כי אי אפשר לשנות סדרי ההנהגה. (לבד מליל יוה"כ, כי אז הס"א אין לה כח כלל, כיון שהאור גובר). אבל מחצות לילה ואילך יכולים לומר אותו, כי אז מתחילים להזדמן התיקונים לצורך היום, והדינים כבר נמתקו.

ובסליחות נופלים על פניהם, כי אז נעשה הזיווג דיעקב ולאה בקדרותא דצפרא כנ"ל. ובער"ה ילך לטבול ויפשפש במעשיו, וישוב בתשובה, כי באותו הזמן מתעוררים או"א, ושערי תשובה נפתחים, ודרשו ה' בהמצאו כתיב.


1 ר"ל: אקיק דיודין.

2 קשה לקרוא הניקוד של השמות בכת"י, וראה בשער רוה"ק יחוד טו.

3ראה עוד לעיל עמ' ל' ב"חנון המרבה לסלוח"

4 ראה אדיר במרום עמ' שע"ב.

5 לא נמצא לפנינו.