חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

זכו - אחישנה, לא זכו - בעתה

תוכן

((שנת תרע"ט)

'לא זכה בעתו, זכה אחישנה'[1]. נראה, דהנה כתיב 'ולא ידח' וגו'[2], וכן 'אם חטאת מה תפעל בו' וגו' (איוב לה, ו), כי כבר ניתן הכח יחודו ית' בזאת הבריאה לרגעיו שבו תשתלם מאליה ומעצמה בסוד 'ולא חסר ממלאכתך מלאכה, ולא שכחת מאומה, ולא קדמה למלאכתך מלאכה, כי הכל עשה יפה בעתה, וערוכה מכל מראש'[3]. אלא מה שהשאיר ית' לעבדיו מקום להתגדר הוא ענין 'זכו אחישנה'[4].

וזה ענין לעניות דעתי ת' שנים שנאמר לאברהם אבינו [בברית] בין הבתרים[5], ויצאו לרד"ו שנים, כי זה גְרַם עבודתם וחלף משכורתם. וזה ענין שכבר נשתקעו במ"ט שערי טומאה (זוהר חדש יתרו אות ג) והיה הפחד משער הנ' וחס עליהם הקב"ה וגאלם (ליקוטי תורה וירא), כי שם מקום הגאולה לישראל, והבן מאד, וזה חלף עבודתם. וזה סוד שאמרו שדלג עליהם הקץ מחמת קושי השעבוד[6], ע"ש והבן.

וזה סוד ימי משיח ועולם הבא שרשעים נעשים אפר ומונחים תחת רגלי הצדיקים (ראש השנה יז, א; זוהר חיי שרה אות שי) בסוד 'אלה לחיי עולם ואלה לחרפות ולדראון עולם' (דניאל יב, ב). וזה ענין 'נוטל חלקו וחלק חבירו בגן עדן'[7], כי הגם שבאמת 'לא ידח ממנו נדח', אבל זה כשיושלם כל הזמנים של השיתא אלפי שני, שבסוף הכל מצוי אותה השעה של הקץ שסגולתה לגלות אותו המאור של תוקף היחוד שמתקן הכל ומחזירו לשלימות היחוד. אבל בכח הצדיקים ומעשיהם שמיהרו את הקץ, דהיינו, שאותו האור שהיה ראוי לצאת מעצמו בעתה, המשיכו בזמן מוקדם בכח מעשיהם, לכן כל העולם המתוקן בזמן הזה שייך דוקא לצדיקים בעצמם. ולא עוד, אלא שזוכים בחלק חבריהם שלא זכו במעשיהם, וא"כ אין להם שום עניין להמצא בזמן הזה, כי העולם כבר מתוקן ותמו החטאים מן הארץ, וקיומם אז בסוד האפר ולדראון עולם דוקא, והבן[8].

וזה סוד ק"ץ ורד"ו הם ארבע מאות, וק"ץ שנים הוא זכות הצדיקים וכן סוד גאולה העתידה.

וזה ענין 'עולמך תראה בחייך' (ברכות יז, א). כי בראות הס"א שהנשמה מתגברת בתקונים, אז היא שופכת כל חמתה עליה, עד שנופלת ברשתה לפעמים, ויש לה רשות לדחוק את הנשמה עד שער המ"ט, אבל הס"א מצפית לדחוק אותה גם בשער הנו"ן, אבל שמה מפלתה לגמרי, בסוד 'ויפול בשחת יפעל'[9], ומדְוִיל ידיה משתלמת[10], כי הקב"ה בכבודו ובעצמו כביכול מתגלה עליה וגואלה.

*

ועש"ק פנחס

ועוד נראה בדבר ארבע מאות שנה דגלות מצרים וגאולתה בסוד רד"ו ודילוג בסוד ק"ץ.

דידוע דת' שנים [היא] כל קומת הס"א[11], כמו שכתוב גבי עשיו (בראשית לב, ז) 'וארבע מאות איש עמו'. ונראה דסוד התיו (-אות ת') כולל ב' רישין[12] דקליפות, דהיינו סוד ר' לנשמתא וסוד ר' לגופא, כי שניהם צריכים תיקון. ולכן נאמר לאברהם בין הבתרים (בראשית טו, יג) 'ועבדום ועינו אותם ת' שנה', דהיינו להוציא מהם ניצוצין לתיקון ב' רישין. וכשנחתך מהם ב' רישין הנ"ל, הוא גמר התיקון המקווה.

וזה ענין דילוג הקץ: כי הר' הראשונה צריכים ישראל להיות בקליפות בכל מילואו, אבל הר' האחרונה שהיא לתיקון הגוף, אינם צריכים לעבור ביניהם בכל הקומה של הר', אלא בנגיעה בעלמא סַגִי (-מספיק) אם יזכו. וזה ענין ר"י שנים, דהיינו ריש הא' דנשמה, ונגיעה של י' אחת בר' הב', ודי ואין צריך יותר אם זכו, ולכן סוד הדילוג נקרא בכל מקום ק"ץ, דהיינו אותו ק"צ שאִפְשֵׁר להחיש הישועה.


[1] סנהדרין צח, א: "אמר רבי אלכסנדרי, רבי יהושע בן לוי רמי, כתיב (ישעיה ס, כב) 'בעתה' וכתיב 'אחישנה', זכו - אחישנה לא זכו - בעתה".

[2] שמואל ב' יד, יד: "לבלתי ידח ממנו נדח".

[3] ע"פ שיר היחוד ליום שישי.

[4] רבינו מרחיב על כך במקומות רבים ש'בעתה' ו'אחישנה' המה ב' בחינות בהתפתחות הבריאה עד לתכלית הנרצית, וז"ל במאמרי הסולם א' מאמר לב ('מהות הדת'): "אם זכה והולך בדרך תורה – אחישנה, ואם לא זכה, זיכוכו יהיה בדרך יסורים עד שיבא לגמר ההתפתחות בעתה. אבל סוף סוף יבא לגמר תיקונו". אמנם עי' בהסולם פרשת שלח אות שג שמפרש באופן אחר.

[5] בראשית טו, יג: "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה".

[6] טעם זה לקיצור ימי השיעבוד מארבע מאות למאתיים ועשר, מפני שקושי השיעבוד השלים, מופיע בהרבה ספרים. ועי' בהקדמת ספר הזוהר אות קסו בהסולם: "קושי השעבוד ששלטו בנו בעת ששלט אדם בליעל באדם דקדושה, לא היה אלא להרע לאדם בליעל, כי מחמת זה מהרנו לבא לאמונתו ית'". וכתוב בזוהר בא אות קסג וז"ל בהסולם: "אף על פי שלא השתעבדו בהם ארבע מאות שנה, מכל מקום, משום שהיו מוכנים להתקשר בהם ת' שנה לולא דִלג הקדוש ברוך הוא את הקץ, נחשב כאלו השתעבדו בהם כל ת' שנים". אמנם עי' באגרות הסולם אגרת סח, שקיצור גלות מצרים גרם לכל הגלויות עד הנה.

[7] חגיגה טו, א: "כל אחד ואחד יש לו ב' חלקים, אחד בגן עדן ואחד בגיהנם. זכה, צדיק, נטל חלקו וחלק חברו בגן עדן. נתחייב, רשע, נטל חלקו וחלק חברו בגיהנם". ובברכת שלום שמעתי מאמר רלט מבאר מאמר זה: "נברא עולם כל כך מלא עם הרבה אנשים, שלכל אחד ואחד יש לו מחשבות משלו ודעות משלו וכולם נמצאים בעולם אחד, וזהו בכוונה כדי שכל אחד ואחד יהיה כלול מכל המחשבות של חברו... 'זכה צדיק', זאת אומרת לאחר שעשה תשובה, הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, ואז יש לו חלקו וחלק חברו בגן עדן, וזהו מטעם שמוכרח להמשיך אור עליון גם בשביל המחשבות זרות של כלל האנשים שבעולם, היות שהוא נכלל מהם והוא צריך להכריע אותם לכף זכות... ואף על פי שהם בעצמם אינם יכולים לקבל את האור הזה שהוא המשיך עבורם, מטעם שאין להם כלים מוכנים לזה, אבל הוא המשיך בשבילם גם כן".

[8] בברכת שלום שמעתי מאמר מג מבאר ענין אפר תחת כפות רגלי הצדיקים: "שעל ידי זה יש היכר לצדיקים לראות איזה טובה עשה להם הקב"ה שברא אותם חכמים וגיבורים". עוד שם במאמר קצז: "הצדיקים מקבלים כח ללכת מחיל אל חיל ע"י הרשעים, וזה שאמרו שהרשעים נעשים אפר תחת כפות רגלי הצדיקים, שהצדיקים הולכים על בחינת מה שנשארו בבחינת רשעים" (עי"ש ההסבר באורך).

[9] תהלים ז, טז. הרשע נופל לשחת אותה פעל לעשות בכדי להפיל לתוכה את הצדיק.

[10] ע"פ משל בפסחים כח, א: "סדנא בסדני יתיב מדויל ידיה משתלים". וברש"י: סדנא - נגר עושה סד לשום בו רגלי אסירים. מדויל ידיה משתלים - מהרמת ידו וממלאכתו משתלם שכרו כשנמצא גנב.

[11] עי' אדרא רבה אות לז.

[12] אות ת' בגימטריא 400, אות ר' בגימטריא 200, וב' רישין המה 400.