חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

וישמע הכנעני מלך ערד

תוכן

וילך תש"מ

א) בזהר וז"ל דאהרן דרועא ימינא דישראל הוה, והיינו דכתיב, וישמע הכנעני מלך ערד וכו'. ובהסולם שם והיינו שכתוב וישמע הכנעני מלך ערד וכו' כי בא ישראל דרך האתרים וילחם בישראל וישב ממנו שבי. דרך האתרים, פירושו שישראל היו כאדם ההולך בלי זרוע וסומך עצמו בכל מקום ומקום. כי אתרים פירושו מקומות. ואז, וילחם בישראל וישב ממנו שבי, בא וראה, אהרן הי' זרוע ימין של הגוף, שהוא ת"ת. ועל כן כתיב, מוליך לימין משה זרוע תפארתו, ומי הוא, הוא אהרן, שהוא זרוע הימין של תפארת.
הנה אהרן ידוע שנק' שושבינא דמטרוניתא. היינו בכדי לקבל ע"ע עול מלכות שמים, הי' צריכים למדתו של אהרן, הנק' חסד, שהוא בחי' כי חפץ חסד. שפירוש, שבאיזה מצב שהוא נמצא, הוא שבע רצון, מטעם שקבלת עול מלכות היא מצד החסד, ולא מצד החכמה, אלא למעלה מהדעת.
כי הכלים דהשפעה, הם בין במוחא ובין בליבא, הם בבחי' כי חפץ חסד הוא. ואין לו שום צורך לאיזו סמיכה ויסוד מוצק, בכדי שיבנה עליו את המלכות שלו. אלא בלי שום סמיכה על שום מקום וראיה, בבחינה זו הוא הולך ולוחם את מלחמת היצר. ואז אין הס"א יכולה לפגוע בו, כי אין לה מקום אחיזה להאחז שם במקום ההוא שיש לו סמיכה, ולבטל את הסמיכות שלו, כיון שאין לו סמיכה בשום מקום. לכן אין הס"א יכולה לכבוש איזה מקומות שהוא רכש שם את הסמיכה שלו, כיון שבחינה זו נק' תולה ארץ בלי מה.
לכן כשלא הי' להם מדת אהרן, שהוא חסד, אלא הם באו דרך האתרים, היינו שבאו לקדושה דרך סמיכה בהרבה מקומות, לכן הי' לס"א יכולת להלחם בישראל. מ"ש וילחם בישראל וישב ממנו שבי. משא"כ במדת אהרן, שהיא חסד, ואין שום מקום, אז אין להם שום אחיזה. וזה נקרא תולה ארץ, היינו בחי' המלכות שלו בלי מה, בלי שום מקום.