חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

וירא אלקים את האור כי טוב

תוכן

ר"ח תמוז תשמ"ג

א) וירא אלקים את האור כי טוב )א,ד( במדרש: צפה הקב"ה במעשיהן של צדיקים ומעשיהן של רשעים וכו' אבל איני יודע באיזה מהם חפץ, אם במעשה אלו ואם במעשה אלו. כיון דכתיב, וירא אלקים את האור כי טוב, הוי, במעשיהן של צדיקים חפץ. )בר"ר ב,ה(
ויל"ה, איך אפשר להסתפק ולומר, איני יודע במה רוצה הקב"ה, וכי יעלה על דעתך שהקב"ה רוצה במעשיהן של רשעים.
ולפי הכלל המבואר, שבטרם שהאדם זכה לצאת מאהבה עצמית, אלא שעוד נמצא בו הרצל"ק בשליטתו, כל המעשים טובים שהאדם עושה, אם הוא רוצה לכוון בעמ"נ להשפיע, הוא רואה שהגוף לא מסכים לזה, משום שזהו נגד טבעו. נמצא, שבכל מעשה ומעשה שעושה בתורה ומצות, יש לו יגיעה רבה, משום שהרע שבקרבו מתנגד לזה, נמצא שעובד את ה' ביגיעה רבה. ואז נקרא המצב הזה 'מעשיהן של רשעים'ב, שעדיין נמצא הרע בקרבו, ומתגבר על עצמו בכל יום ויום. משא"כ אח"כ כשזוכה לתקן את הרע שבקרבו ונעשה צדיק, אז המעשים שלו הם בלי יגיעה, מטעם שהרע שבו כבר לא מתנגד לו לכוון כל מעשיו בעמ"נ להשפיע, כי יקויים "ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך - בשני יצריך". נמצא, המעשים שלו נקראים 'מעשיהן של צדיקים'.
אז נשאלת השאלה, במה רוצה הקב"ה, האם במה שהאדם נותן יגיעה וכל פעם הוא צריך להתאמצות יתירה, נמצא שהאדם מגלה את היגיעה שלו, נמצא שהאדם עושה משהו. משא"כ 'במעשיהן של צדיקים' כבר אין לו שום יגיעה, אלא אז נקרא מצב של מנוחת הנפש.
נמצא שהשאלה 'במה רוצה הקב"ה' וכו' - הכוונה, אם בעבודה שהאדם מתיגע, או בעבודה של צדיקים אע"פ שאז אין לו היגיעה )כמ"ש בזוה"ק: באתר דאית טרחא תמן אית ס"א. היינו, שכל זמן שהאדם עוד לא תיקן את הרע שלו שיהיה טוב, עדיין יש לו יגיעה(. אז מביא ראיה מ"וירא אלקים את האור כי טוב. הוי, במעשיהן של צדיקים חפץ".
כי מצד ה', המטרה היא שהנבראים יבואו להשיג את מחשבת הבריאה, שהוא להטיב לנבראיו, אבל היות שאי אפשר להשיג את זה בלי השתוות הצורה, לכן בעת שהאדם עוסק בהשתוות הצורה, יש לו יגיעה. וזהו מצד ה'. אבל מצד האדם, הוא צריך להשתוקק תמיד לבחי' יגיעה.
לכן כשהאדם זוכה לדביקות ה', שאז אין ס"א ואין לו יגיעה, אז האדם צריך להשתוקק לבחי' יגיעה. אבל אז אי אפשר שיהיה לו יגיעה, לכן העצה לזה היא כמ"ש בזוה"ק )הקסה"ז אות קיח בהסולם( שהיראה שלו הוא מזמן העבר, עי"ש. היינו, שבזמן שאין לו עבודה ויגיעה, הוא צריך להשתוקק להיגיעה מזמן שהיה נמצא במצב של 'מעשיהן של רשעים', ואז יש לו שלמות.