חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

וירא אליו ה' באלוני ממרא. (א)

תוכן

וירא אליו ה' באלוני ממרא. במדרש (בר"ר מז,י מח,ט): אמר אברהם, עד שלא מלתי היו עוברים ושבים באים אצלי, תאמר משמלתי אינם באים אצלי. אמר לו הקב"ה, עד שלא מלת היו ערלים באים אצלך, עכשיו אני ובני פמליא שלי נגלים עליך.
ולכאורה יש לדקדק, מה השיב לו השי"ת שהוא ופמליא שלו יבואו אצלו, אחרי שחשקות אברהם היה לקיים מצות הכנסת אורחים.
ויש לפרש ע"ד המוסר, שענין מילה היא קבלת מלכות שמים ולנתק את עצמו מהקליפה, שזה נקרא כריתה ומילה מהקליפות. והאדם רואה, שמטרם זה, היינו מטרם שקיבל על עצמו לעבוד רק לשם שמים, היו ה"אורחים" באים אצלו בבחינת עובר ושב. ש"אורח" נקרא היצר טוב, היות שהוא בא לאחר שהיצר הרע כבר תושב אצלו י"ג שנה. והיה נוהג אצלו מה שהיצה"ט היה מיעץ לו לעסוק בתורה ומצוות - בבחינת עליות וירידות. וזה נקרא "הכנסת אורחים", שהרבה פעמים ביום היו לו מצבים של עליות, שפירושו, שהכניס את האורח הרבה פעמים, לכן נקרא זה בלשון רבים בשם "הכנסת אורחים".
וזה שאמר: "עד שלא מלתי היו עוברים ושבים באים אצלי", שהיה תמיד בבחינת עובר ושב. ועכשיו כשמל, היה ממתין שהאורחים יבואו ולא באו. על זה השיב לו השי"ת: "עכשיו, אני ופמליא שלי באים אצלך". היינו, כי בזמן שעובדים שלא לשמה, לא צריכים כל כך הכנה להשיג בחינת עליות, וביגיעה קלה כבר יכולים לקיים תורה ומצוות, כי "שלא לשמה" נקרא שעובד על חשבון הרצון לקבל, ועבודה זו היא בדרך הטבע, היינו, שמטבע האדם לעבוד לעצמו. משא"כ בזמן שהולך לעבוד בבחינת להשפיע, והיות שעבודה זו היא נגד הטבע, לכן העבודה שהיה רגיל לעבוד לפני זה לא מספיקה לו, אלא להתגברות יתירה הוא צריך, וכל זמן שהוא לא מוסיף בעבודה, הוא רואה את עצמו שהוא עוד יותר גרוע ממצבו הקודם. לכן הוא צועק: "למה הרעתה לעם הזה", היות שאין לו עכשיו אורחים.
והשי"ת השיב לו: עכשיו, היינו בזמן שמתחיל לעבוד בעבודה דלהשפיע, הנקרא לשמי, אני קורא עליך הפסוק: "בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך", שענין הברכה הוא - שיזכה להשראת השכינה. וזה נקרא: "אני ופמליא שלי באים אצלך". ומשום זה אתה צריך לדעת שאתה עומד עכשיו במדרגה יותר גבוהה, לכן אתה צריך להתאמצות יתירה בכדי שתהיה ראוי לקבל אותי והפמליא שלי, היות - "לפום צערא אגרא", כי בזמן שצריכים לקבל מדרגה יותר גבוהה, צריכים לתת עבודה יותר גדולה. אבל זה לא כפי שאתה חושב שאתה נמצא במצב יותר גרוע בזמן שקבלת על עצמך לעבוד בעבודה דלהשפיע, הנקרא "עבודה לשמה".