חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר וגו'

תוכן

וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר וגו' א) מה ענין שמיטה אצל הר סיני (רש"י). תשובה: שמיטה נקראת מלכות, שצריך להיות לשם שמים. היינו, שלא לקבל שום דבר.
על זה באה השאלה: "וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית". כלומר, אם אנחנו לא רוצים שום תמורה עבור היגיעה בתורה ומצוות, מאין יהיו מזונות. על זה כתוב: "וצויתי את ברכתי".
(וי"ל מהו) ויש לפרש מה שכתוב: "וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית", שהשאלה היא: אם אנו מקבלים את המלכות שמים, הנקראת שביעית, למעלה מהדעת, היינו שאין לנו שום פרנסה מזה שתפרנס אותנו אלא הכל לתועלת ה', א"כ מה נאכל, מאין יהיו לנו מזונות, שהם חומר הדלק לעבודה? על זה באה התשובה: וציוותי את ברכתי, שה' ישלח את הברכה. וזה נקרא מעשי נסים. והלא אין סומכין על הנס? (כלומר( אלא שזה גם כן תשובה למעלה מהדעת.
כי מדרך הטבע הוא, אם עובדים על פרנסה יכולים להשיג פרנסה, אבל אם האדם עובד בדברים שאומרים לנו בפירוש שלא משלמים עבור העבודה, אם כן מאין יקחו פרנסה.
נמצא לפי זה, שאסור לאדם לתת תשובות על פרנסה מצד השכל, רק להאמין לה', כמו שכתוב: "וצויתי את ברכתי בשנה הששית", שהוא בחינת יסוד, צדיק, שהוא בחינת משפיע. כלומר, שאתם תעבדו בקבלת מלכות שמים בלי שכר, הנקרא - רק בעמ"נ להשפיע. אז יהיה זה יחוד עם ספירת היסוד, אז היסוד ישפיע למלכות.
ועל ידי זה שתקבלו עליכם ענין שמיטה, היינו לקבל מלכות שמים בלי לדרוש מהארץ - היינו מהמלכות - שתתן פירות, עי"ז יכולים לזכות לבחינת אור התורה. וזה פירוש "ועשיתם את חקתי וגו' וישבתם על הארץ לבטח". היינו, שהישיבה על המלכות תהיה לבטח, היינו בשלמות גמורה.