חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

ואלה תולדת יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק א

תוכן

תולדות תשמ"ח

א) ואלה תולדת יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק. פירש"י, שקלסתר פניו של יצחק היה דומה לשל אברהם וכולם העידו שאברהם הוליד את יצחק.
ויש להקשות, שהרי הכתוב אומר "ואלה תולדות יצחק בן אברהם", ולא מפרש מי הם התולדות, אלא שהפסוק מפרש על תולדות יצחק, שאברהם הוליד את יצחק.
ולבאר את הנ"ל נקדים המשנה: "על שלשה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". הנה אברהם נק' איש החסד, שמסר את כוחו לעשות חסד עם אנשים. יצחק נק' עמוד העבודה, שמסר נפשו על המזבח. ויעקב נק' עמוד התורה, כמ"ש "תתן אמת ליעקב", ותורה נקראת: תורת אמת. וכמ"ש "ויעקב איש תם יושב אהלים", ופירש"י: אהלו של שם ואהלו של עבר, ועוסק בתורה.
והנה כל אדם צריך להגיע לאלו ג' העמודים. היינו, מקודם היה שאלו ג' העמודים נתגלו בזה אחר זה על ידי אבותינו הק', שכל אחד מהם גילה עמוד אחד. ואחר שנתגלו אלו הג' עמודים, כבר יש בכוחנו ג"כ ללכת באותן הדרכים שאבותינו סללו לנו. ומשום זה נקראים אנו בשם "עם סגולה", כי לנו יש הסגולה מירושת אבות, לקיים את ג' העמודים, שעי"ז יש קיום לעולם, היינו, שעי"ז יתקיים העולם להגיע למטרה שבשבילה נברא. לכן, כשהולך הפסוק לבאר תולדות יצחק, היינו איזה בחינת עמודים יצחק הוריש לבניו, הפסוק מפרש: אברהם הוליד את יצחק. היינו, שאל תחשוב שתולדות יצחק הוא, רק מדתו (של יצחק) הוריש לבניו, אלא גם מידתו של אברהם. וז"ש: אלה תולדות יצחק אברהם הוליד את יצחק. היינו, שאת שתי המידות האלו נתן ביעקב.
לכן: אברהם שמדתו, בחינת עצמותו, היה רק חסד - יצא ממנו ישמעאל. ויצחק שהיה לו מדתו וגם בהתכללות אברהם - יצא ממנו עשו. מה שאין כן יעקב שכבר היו לו את ג' העמודים, כבר היתה יכולה לצאת מטתו שלמה, שהיה לו י"ב שבטים.
והיות שאבותינו הקדושים כבר הורישו לנו אלו השלשה עמודים, כבר בנקל שנוכל גם כן ללכת בדרכיהם. ואם האדם רואה שקשה לו ללכת בדרכיהם, צריך להתפלל לה' שיושיע לו. ואין זה עזרה למעלה מהטבע, היות שהמדות האלו כבר באו בהתלבשות באבותינו הק'. ודוקא בדברים שהם למעלה מהטבע אי אפשר להתפלל. כמו שהזהר שואל: מדוע אברהם לא התפלל על שרה שהיתה עקרה, ויצחק כן התפלל על רבקה. ומתרץ, שגם יצחק לא התפלל על רבקה. ומדייק בהפסוק: ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו, ולא לנוכח רבקה, כי עקרה היא [וז"ל בהסולם (אות כב): שעל כן התפלל, מכח שידע, כי עקרה היא, ולא הוא עצמו, כי ידע ברוח החכמה שיצאו ממנו יעקב וי"ב השבטים, אלא שלא ידע אם מרבקה או מאחרת, וע"כ התפלל סתם שיעזור לו השי"ת שיהיה לו בנים, כי הוא אינו עקר ואין צריך לשינוי הטבע[ היות שעקרה, שיהיה לה בנים, נק' למעלה מהטבע, ועל למעלה מהטבע שה' יעזור לו עזרה גדולה כזו, לא התפלל.
נמצא, אחר שאבותינו כבר המשיכו אלו ג' העמודים, אנחנו צריכים לעשות כל מה שבידינו, ולהתפלל לה' שנזכה לאלו ג' העמודים שהם קיום העולם, היינו, שעל ידם זוכים להגיע למטרה שבשבילה נברא העולם.