חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

ה

תוכן

ה. עליית הנשמה – ע"י הזדככות הגוף

וקראתי החיבור בשם הסולם, מלשון הכתוב (בראשית כח, יב) "סולם מוצב ארצה וכו'", כי בעזרתו תוכל לעלות השמימה ולהשיג ... כי אל יעלה על דעתך שאפשר להשיג רזי תורה בעולם הזה הגשמי, אלא הרזי תורה נחלקים לאבי"ע, ולפי זכות הגוף הגשמי מלמדים אותו סוד עליות נשמה, ועולה הנשמה בדרגותיה. ואם קונה נפש מעשיה, אז עולה נפשו אם בחלום ואם בהקיץ לעולם העשיה, ואז משיג רזי תורה ממדרגת עולם העשיה. ואם זוכה יותר ע"י הזדככות הגוף, משיג מדרגת רוח, וע"י סוד עלית נשמה עולה לעולם היצירה, ואז זוכה לאור עליון שהאור מעלהו להתפשטות ... הגשמי ... ובהקיץ ... פנימיות גופו ... ... לעולם היצירה, וכו' וכו'.
וכן כשזוכה בנשמה עולה לבריאה ומשיג רזי תורה מבריאה וכו' עד"ז, באופן שאי אפשר להשיג סודות התורה, אלא אם כן עולה לאותו עולם ששמה מגלים סודות ההם. וזהו שכתוב (הקדמת תיקוני זוהר ד, ב) "אורייתא דאצילות אורייתא דבריאה" וכו'. וזה מכונה בשם הלבשה.
אמנם אם יש לו חטאים ולא זוכה למחילת עוונות בחיים חיותו, או אפילו זכה וחזר וקלקל מעשיו, אז זוהמת גופו מכביד עליו, ולא יוכלו נר"נ שלו לעלות למעלה בהקיץ אלא בחלום או לאחר מיתתו, שהמיתה מכפרת עליו, ויוכל לעלות לעולמות העליונים כפי מדרגתו, ויש שצריכים ג"כ לדינה של גיהנם.
וכל זה כשעשה פעם תשובה שלמה, אלא חזר וקלקל מעשיו, אמנם אם מת בלא תשובה, אין לו תקנה, אלא שצריך לחזור ולהתגלגל פעם שנית לעולם ומתקן מה שקלקל ועושה תשובה. כמו שכתוב בזוהר חדש על הכתוב (שיר השירים א, ח) "אם לא תדעי לך היפה בנשים".
ואין לשאול, כיון שלא הועיל גלגול הראשון, מה יועיל לו גלגול שני. התשובה היא, כי המעשים טובים שעשה בגלגול ראשון, מצטרפין אליו בגלגול שני, ועוזרים לו לעשות תשובה.
באופן, שג' מדרגות יש: יחידי סגולה זוכים לעלית נשמה ע"י התפשטות הגשמיות גם בהקיץ ממשיות, והגרועים מהם רק בחלום, והגרועים מהם לאחר פטירתם מהגוף, כי אז מזכירים להם כל ...