חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

בזהר: ארבעה מלכים היו, מה ששאל זה, לא שאל זה

תוכן

מקץ תש"מ
בזהר (הסולם אותיות קכא-קכד): ארבעה מלכים היו, מה ששאל זה, לא שאל זה. דוד אמר, ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם וכו'. אסא היה מתירא יותר וכו', הוא רצה לרדוף אחריהם, אחר אויביו, ולא ילחם עמהם, והקב"ה יהרג אותם וכו'. יהושפט ג"כ היה מבקש ואמר, אני איני יכול לרדוף, ולא להרוג אותם, אלא אני אזמר ואתה תהרוג אותם וכו'. והקב"ה עשה לו כן וכו'. חזקיה מלך יהודה ג"כ אמר, אני איני יכול לא לזמר ולא לרדוף ולא לערוך מלחמה וכו'. מה כתוב, ויהי בלילה ההוא וגו' ויך במחנה אשור וגו'. וחזקיה היה יושב בביתו, והקב"ה הרג אותם.
רואים אנו מכאן, שאין האדם יכול לומר שחסר לו כשרונות מלידה וכח התגברות שיוכל לנצח את מלחמת השונאים, אלא אפילו שאין לו שום כח, היינו - לא לערוך מלחמה כמו דוד, ולא לרדוף אחריהם כמו אסא, ולא לזמר כמו יהושפט, אלא יושב בביתו ולא עושה כלום כמו חזקיה - ג"כ יכול לנצח. אלא שצריכים לבקש מה', אז הקב"ה עוזר לו. ז"א, שרק רצון צריכים.
אבל צריך להיות רצון חזק, ופירושו של רצון חזק הוא - שהרצון הזה לא נותן מקום לשאר רצונות שיכנסו לתוך הגוף, אלא ברצון זה הוא הולך כל הזמן - אז הקב"ה עוזר לו. אבל אם אין רצון חזק, אלא שברצון שרוצה לנצח את מלחמת היצר נותן מקום גם לשאר רצונות שיכנסו לתוך הגוף, אז התפלה שהוא מתפלל לה', הנקרא רצון, אין זה תפילה שלמה.
וזה דומה כמו שמספרים מעשה בחסיד אחד שנכנס להרבי שלו שהיה מפורסם לפועל ישועות, וביקש ממנו שהרבי יברך אותו שיצליח בפרנסה שלו. והוא היה סנדלר, אז בירך אותו שיצליח בסנדלרות. וכשבא החסיד לביתו, אמרו לו החברים: הלא אתה רואה שאין אתה מצליח בסנדלרות, והלא אנו רואים שנגרות הוא מקצוע טוב, תלמד נגרות ותהיה נגר. עברו שנתיים וג"כ לא היתה לו פרנסה. נסע שוב להצדיק וסיפר לו: היות שהוא נגר ואין לו פרנסה וכו'. אז הצדיק בירך שיצליח בנגרות. וכשבא הביתה, אמרו לו החברים: הלא אתה רואה שאין לך פרנסה מנגרות, והיות שבמקצוע של פחחות, כיום לכל הפחחים יש פרנסה בריוח, תלמד המקצוע ותהיה פחח. עברו שנתיים ולא הצליח, נסע עוד הפעם להצדיק ואמר לו שאין לו פרנסה, אז הצדיק בירך אותו עוד פעם שתהיה לו הצלחה. וכשבא הביתה אז החברים אמרו לו, היות כעת כולם עוסקים בחשמלאות וכולם מצליחים, לכן תלמד את המקצוע הזה. וג"כ עברו שנתיים ולא הצליח. אז נסע עוד הפעם להצדיק ושאל אותו: מדוע לכולם, כאשר הצדיק מברך אני רואה שהם מצליחים, שהברכות של הרבי מתקיימות, ומדוע אצלי לא?
אמר לו הצדיק שיבוא מחר ואז הוא יתן לו תשובה, היות שהוא מוכרח לעיין בדבר. למחרת אמר לו הצדיק, שמע בני, בשעה שברכתי אותך שתצליח בסנדלרות, בא מלאך ורצה לתת לך את ההצלחה בסנדלרות, ושאל לכל העיר איפה גר כאן משה הסנדלר? וכולם ענו לו שאין בעיר זו משה סנדלר. לכן המלאך חזר עם ההצלחה למעלה. ואח"כ ברכתי אותך בהצלחה בנגרות, ובא מלאך עם ההצלחה ביד למסור לך, ושאל לכל העיר אם נמצא משה הנגר, וכולם ענו לו: אין בעיר זו משה הנגר, רק יש כאן משה אבל הוא פחח, אז המלאך חזר למעלה. ואח"כ שברכתי אותך שתצליח בפחחות וכשבא המלאך ושאל איפה גר כאן משה הפחח, אז אמרו לו אין כאן משה הפחח רק יש כאן משה החשמלאי, אז ג"כ המלאך חזר למעלה עם ההצלחה למעלה. א"כ מה אני יכול לעשות לך אם אתה כל פעם ...עם עבודה אחרת, לכן לא מועילות הברכות שלי, משום שאין אתה מסוגל לקבל את הישועה על החסרון שלך, שכל פעם יש לך חסרון אחר.
הנמשל: בזמן שאדם מתפלל לה' ושולחים לו ישועה על התפלה שלו, אז כשבאה הישועה למטה כבר יש לו רצון וחסרון אחר. משא"כ כשיש לאדם רצון חזק שאינו נותן לרצון אחר להכנס לגוף - אז הוא יכול לקבל ישועה על התפילות שלו מה שהוא מבקש.