חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אמונה והסתר

תוכן

כיתרון האור מתוך החושך

'כיתרון האור מתוך החושך' (קהלת ב, יג), כי אם לא נברא מקודם מציאות החושך, לא היה כלל להאור מקום להאחז שם, ועל דרך אם לא היה מתפעל מתחילה ענין הרעבון, לא היה לתענוג האכילה מקום להיגלות, על דרך אותו שמן אפרסמון שאין ריחו ניכר בשלימות אלא במקום שיש שם מתחילה איזה מציאות של ריח רע ועב, שכל זה מיתרון האור וגו'.

***

הדרך לשלימות האהבה

(שנת תרע"ט)

השנאה מאיש לאחיו תלויה ונמשכת בתנאי הסיבה שהוליד, וכשבטל הסיבה, נעשה שלום ביניהם, אבל אז ישישו באהבה גדולה, ובושים באותה הסיבה שיכלה להפריד אהבתם, ואין צריך לומר שלעתיד כשתהיה נכפלת אותה הסיבה אפילו, לא ינתק עוד קשר אהבתם ו'על כל פשעים תכסה אהבה' (משלי י, יב), והגבול של אהבה הקודמת שנשלם בהגעת הסיבה בטל בשורשו, וכשיכפיל הסיבה, לא ישלים ויופסק חוט אהבתם. ובאמת אנו רואים שאחר כך תבא סיבה אחרת ועושה גבול חדש, כי מפסיק חוט אהבה, אלא שזו סיבה חדשה שלא עלה על דעתם בעת השלום שנמצא כזו, ולכן לא נבטלה אותה הסיבה, ויש לה כח לגבול חדש.

ובאמת כל הפרשיות אלו דהיינו סיבות הנ"ל, אינם ענין אלא להתגלות כל אפשרות שנמצא בעולם להפריע ביניהם, ואחר התגלות כל הבחינות נעשה שלום בלי הפסק, כי לא נמצא סיבה להפסיק אותם, כי הכל כבר היה שולט באיזה זמן והובטל ויתחבר האמת לאהבה גדולה, והוא יחוד אמת ואמונה[1], ובטלים כל התנאים של מעשה בראשית.

***

שורש הַמְתִּקת - הוא סוד יגיעה ושכר

פירוש, שנתן הבורא ית' ענין של יגיעה ויסורין קשים, וענין של תשלומים בעד היסורים, באופן שהביט אל מקומם ואינם, כי השכר עוקר את היסורים משורשם ומהפכם לשלימות גדול עד שמצטער על מיעוטם[2], כלומר על תיקון היסורים, בסוד הכתוב (מלכים ב' ד, ו) 'ויאמר אין עוד כלי ויעמוד השמן'[3].

על דרך משל, שהרעבון הוא יסורין ויגיעה, והאכילה הוא סוד שכר ותשלומי יגיעה, ואנו מרגישים שהאוכל נהנה מאוד מהרעבון המוכן בו, שהרי כל הנאתו נמדד בשיעור הרעבון, וגם מצטער בעת שהרעבון הולך ומתרפא, כי השביעה מבטל את התענוג.



[1]מתבאר במאמר קטז ועי"ש בהערה א.

[2] עי' משל בביאור הענין בהקדמה לתלמוד עשר הספירות אות קח.

[3] הפסוק מביא שמכח ברכת אלישע שפכה אשה מכלי קטן של שמן לכמה כלים, וכולם התמלאו בדרך נס, אך כשתמו הכלים – 'ויעמוד השמן'. היינו, שריבוי הכלים גרם להתרבות השפע, ומרגע שלא היו כלים, הפסיק השפע.