חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אלול

תוכן

א' שופטים תש"ח
השנה הזאת שנת תש"ח היתה עשירה ברוחניות – הזהר שאנחנו זכינו ללמוד אותו בהרחבה כזו, שאלפיים שנה לא היה אור כזה. ואמר: שהוא בעצמו רק מקרה שעל ידו מתפרש ויצא הביאור הגדול הזה, כי בכל אחד ואחד מאתנו יכול היה הקב"ה לבחור ולעשותו צנור להעברת פתיחת אור הזהר, כי זה תלוי בזמן הזה, בדור, והוא רק מקרה, כי רצה הקב"ה לגלות הזהר על ידו דוקא בדור הזה ובזמן הזה.
לגבי צדיקים אין הפרש בין ר"ח אלול לר"ח ניסן, כי תמיד בהתעוררות. ולגבי בינונים גם ר"ח אלול אינו משנה. אלא האמת הוא, כי מכח ההתעוררות ... שהקב"ה מראה לצדיקים באלול, מזה בעצמו באה התעוררות לבינוני ולכל העם.
ואמר: כי באמת כל זמן העבודה הוא רק שלושים שנה. כי עשרים הראשונות הוא רק הכנה, ועשרים האחרונות שלפני שבעים הם כבר בבחי' ניוון, אולם העיקר הם רק השלושים שבהם צריך להפוך לנצחיות, היינו צריך לצאת מהשלא לשמה – לשמה ...
ונתאמת דבר המאמר, כי הלומדים שלא לשמה מקבלים שכרם בעולם הזה, דהיינו מי שלומד על מנת להיות ת"ח, רבי, למדן, עושה הקב"ה רצונו ונעשה תלמיד חכם או רבי וכדומה, שמשלם לו בהאי עלמא בשביל השלא לשמה, ובהנצחיות אינו מקבל כלום, כי איך יקבל? הלא לא עבד על זה, ואיך יקבל והוא אינו רוצה? ובכל מצב ומצב, אפילו הכי נמוך, סדרה ההשגחה כך – שניתן טעם לנמצא בו שלא ירצה לצאת ממנו, וטוב לו בזה. ולפיכך כל הקושי של מעבר ממצב למצב ומדרגא לדרגא, תקוע דוקא בטעם הזה, כי יש לו טעם מיוחד במצב בו נמצא, וקשה מאד לעקור את הטעם הזה, ולפיכך כולם נתקעים בשלא לשמה. אולם יחידי סגולה, אחד מן אלף, עוזר לו הקב"ה לצאת ולהשתחרר מהטעם הכובל אותו, וזה ע"י לשמה תורה ועבודה. וכאן ציין כי עבודה היא קבלה, תורה השפעה, ובחינתה הזאת תורה יותר במעלה – רק לעשות נח"ר ליוצרו. עוזר לו הקב"ה שיוכל לצאת ולהתרומם ממדרגה למדרגה, עד שנעשה בן חורין, נכנס לנצחיות. וכל תשע מאות תשעים ותשע [מהאחד מאלף כנ"ל] יש להם לכל אחד חלק בגדלותו של האחד, אלא מה: שהוא נוטל חלקו וחלק חברו, זהו שהם עבדו "שלא לשמה", שכן הכל עובדים, אין הולכי בטל, אלא שהאחד לוקח חלקם גם הם, ו"נכנס ויצא".
וענין האחד מאלף שנכנס לנצחיות, שמוכרח הוא: שכל נשמות הצדיקים מכל הזמנים, הן מכל הדורות, הן שהיו כבר, ומה שיהיו עוד עד גמר התיקון, עוזרים לו. וכל הרשעים מכל הזמנים מכל הדורות, מפריעים לו, הן מאלה שהיו כבר, והן שיהיו עוד במשך הזמן, מפריעים לו לאחד הזה מהאלף, והוא צריך להתגבר עליהם ולהפכם לקדושה לשרשם.