חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אילן העץ חיים

תוכן

דברים אחדים

 

אוצר גדול אשר לא יסולא מפז, נתגלה לפנינו בדף בודד בתוך כת"י גינצבורג 745. והוא אילן העץ חיים1, בו מתחלק כל הנושאים המרכזיים והסוגיות שבכתבי האריז"ל, לשרשיהם וענפיהם שהם שייכים אליו. והוא מעין פירוש על כל העץ חיים. כמדומני שבין כל מערכות הכללים והקיצורים של רמח"ל, עולה "אילן"  זה בהיקפו ותמציתו-"מיעוט המחזיק את המרובה". ההתבוננות והעיון בו, יהיה להלומד תועלת גדול, כדי לשייך כל נושא אל מקורו, בבחינת-  אין לך דבר שאין לו מקום - לדעת מהיכן מקורו ותחילת השתלשלותו. חלק גדול של חלוקת הנושאים, יכול הלומד לראות בספר פתחי חכמה ודעת (שערי רמח"ל).

היות שהכתב של רמח"ל הוא עברי-איטלקי,שקשה לקריאה לרוב הציבור, נסינו לשרטט אותו שוב, ולכתוב בצדו המלים בכתב ברור. אמנם יש מלים שקשה הפיענוח, וכתבנו אותם בסוגרים.

דף הזה בכת"י הוא קטן מאד, ובלתי ניתן היה לקריאה מתוך המיקרופילם שהיה לרשותינו, ולכת"י המקורי לא היה גישה, בהיותו נמצא בספריית לנין אשר במוסקבה, ולכן לא היה ידוע מה מכיל עמוד זה. לאחרונה קבלנו צילום הגדלה של עמוד זה, ועל ידו זכינו בחסדי שמים להביאו לאור עולם, ובלי ספק יהיה לתועלת גדול אל לומדי חכמת האמת.

 

 

1השם "אילן העץ חיים" אינו בכת"י. וקראנו אותו כן, היותו כולל ראשי הסוגיות של כל העץ חיים להאריז"ל.