חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אחור וקדם צרתני

תוכן

הנה 'אחור וקדם צרתני' (תהלים קלט, ה) פירושו בגילוי והסתר פנים של השי"ת[1]. כי באמת 'מלכותו בכל משלה' (תהלים קג, יט), והכל ישוב לשורשו, כי 'לית אתר פנוי מיניה' (תיקוני זוהר קכב, ב), אלא החילוק הוא בהווה ויהיה, כי הזוכה לחבר ב' העולמות הוא מגלה בהווה מלבושי ב"ה, שכל הנעשה הוא לבוש לגילוי שכינה, וזה בחינת הווה, דהיינו, גם עתה יוצא בלבוש מלכות ומראה בעליל לעין כל שאין הרוכב טפל לסוס[2] ח"ו, אלא אע"פ שבנגלה מתראה שהסוס מְנַהֵג לרוכבו, אבל אינו כן, שאין הסוס מתעורר כלל בשום תנועה, זולת להרגש מתג ורסן של הרוכבו, וזה נקרא בנין קומת השכינה וכו'. וזה בחינת 'פנים בפנים'.

אבל אותו שלא זכה עדיין להקדיש כל תנועותיו בלתי לה' לבדו, ואין הסוס משתוה בתנועותיו למתג ורסן של הרוכבו, אלא בהיפך כביכול ח"ו, ומשליט השפחה על גבירתה וכו', זה נקרא בחינת אחור. פירוש, שאל תדמה בדעתך שאתה מתרחק מהקדושה חלילה וחס, כי 'העולה על רוחכם היו לא תהיה, כה אמר ד' אם לא ביד חזקה' וגו'[3], כי 'לא ידח ממנו נדח' (שמואל ב' יד, יד), וכל הגלגל מתגלגל לבא אל הקדושה לשורשו. ואם כן, אף על פי שנראה שהסוס מוביל להרוכב כחפצו הנבזה כביכול, אבל באמת אינו כן, אלא הרוכב מנהל את הסוס לחפצו. אמנם אינו מתגלה עתה בהווה, זולת ביהיה, והבן.

נמצא, כי בבחינה זו הוא גם כן חיבור, אלא 'אחור באחור', פירוש, שלא ברצון של הלובש ושלא ברצון של המלביש, והבן.

והעושין רצונו, דהיינו המגלים בעצמם לבושי מלכות בהווה, מחוברים בבחינת פנים בפנים ברצון טוב של הלובש וברצון טוב של המלביש, והבן, כי בחינה זו דוקא רצונו ית'.

וזה פירוש 'תחת אשר לא עבדת את ד' אלקיך בשמחה' וגו'[4], כי בין כך ובין כך תעבוד, אלא החילוק הוא כי זה 'במצור ומצוק', דהיינו שלא ברצון*, והבן, וזה 'מֵרֺב כל' דהיינו ברצון.

*[הג"ה: וזהו שכתוב (דברים ד, כט) 'ובקשתם משם את ד' אלקיך, ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך'[5]. פירוש, כמו שכתוב בכתבי האר"י[6], אשר על ידי בנין כותל האחורים, נעשה בחינת הפנים של הפרצוף, דהיינו באותו מקום שנמצא שמח ביסורין, ואע"פ שהוא בחינת אחור, מכל מקום בזה הקבלה והשמחה הוא מטהר האחורים ומשיבו לבנין פרצוף דקדושה, נמצא שזה האחורים נעשו בחינת פנים, כי שניהם ברצון עי"ז, והבן. וזהו שהאחורים דהעליון נעשו פנים לתחתון[7], דהיינו אם מלבישו ברצונו הטוב, שוב הוא בחינת פנים, ושניהם ברצון. והבן. וזה ענין 'ובקשתם משם' וגו'[8].

וזה סוד 'אחרי ד' אלקיכם תלכו' (דברים יג, ה), דהיינו שתלבישו אחוריים דשכינה ותקבלו מלכותו ברצון בכל אופן שתהיה, דהיינו בכל הבחינות, אפילו בחינת אחוריים, כי 'האומר אקיים כל התורה חוץ מדבר אחד' וכו'[9], כי באופן זה אינו מלביש כלום. וכשזוכה ומקבל מלכותו ית' בתוכו ומלבישו בכל קומתה, ואפילו משהו אינו מניח, זהו יחוד שלם, והבן. ואדרבה, כשבאת להלביש, אז הוי מסתכל להלביש רק האחורים, כי כן סדר הלבשת הפרצופין. וזהו שכתוב 'אחרי ד' אלקיכם תלכו', פירוש, בבחינת אחוריים, אבל בבחי' פנים 'לא יראני האדם וחי' וגו' (שמות לג, כ), ודו"ק].

וזה פירוש המדרש (בראשית רבה ב, ה) 'מסתכל הקב"ה במעשיהם של צדיקים ומעשיהם של רשעים, ואיני יודע במה רוצה הקב"ה, אם במעשיהם וכו', כשהוא אומר 'וירא ד' את האור כי טוב ויבדל' (בראשית א, ד), הוי אומר במעשיהם של צדיקים'. פירוש, שבכל העשיות ומנהגים הקב"ה מסתכל, פירוש, מתחבר[10], והכל מתגלגל ובא לשורשו, אם כן יש שאלה איזה דרך יותר נרצה. לזה מסתייע המדרש מהכתוב 'וירא אלקים את האור כי טוב', דהיינו, בחינת גילוי, שזה במעשיהם של צדיקים, וזה הכוונה בחז"ל[11] 'ארוכה וקצרה וקצרה וארוכה', עיין שם, דהיינו כנ"ל.

וזה סוד 'כלם בחכמה עשית מלאה הארץ קנינך' (תהלים קד, כד), פירוש, שהכל משוער בל"ב נתיבות החכמה, ומחמת זה 'מלאה הארץ קנינך'. פירוש, לית אתר פנוי מיניה, כי הכל הולך לשורשו, אבל עתה בהעלם, ולכן נקרא 'עולם' לשון 'העלם'[12], ואור המתעלם ומתלבש בעולם נקרא 'נקודה' בחינת 'יוד' מתחלק לב' ההין, עַלְמָא דְאִתְכַּסְּיָא ועַלְמָא דְאִתְגַּלְּיָא[13]. וכל עבודת האדם, לגלות נקודה זאת, להמשיך אותה בבחינת 'ואו' מעולם ועד עולם[14], דהיינו ו' בין ב' ההין, דהיינו לגלות לעין כל את השפע האור הנמשך מאור מקיף למוקף, דהיינו ב' ההין, בסוד בינה יסוד מלכות[15], והבן.

ודרך הנרצה מהאדם הוא ג' בחינות, דהיינו הכנעה והבדלה והמתקה[16]. פירוש, 'מארות חסר כתיב'[17] (מסכת סופרים יז, ה; ירושלמי תענית כא, ב), פירוש, כי אור דעולם הזה מתוך החושך נברא. פירוש, כי 'יתרון האור מתוך החושך' (קהלת ב, יג), ושְׁרָגָא בְּטִיהַרָא מַאי אָהַנְיָא[18], ובִּימָמָא לָא סָלִיק נְהוֹרֵיהּ[19], וזה סוד שקליפה קדמה לפרי (זוהר משפטים רסה), ולכן הנעשה שותף להבורא במעשה בראשית, הוא מוציא את האור מתוך החושך, דהיינו, שמסתכל בעצמו כמה חשוך ומבוזה הוא לפני הקדושה של מעלה, והאיך לבוש בבגדים צואים, ובזה האור מוקף, והבן.

ובתשומת לב לשאלת ד' ית' ליראה את שמו הנכבד והנורא[20] הוא מתחזק בכח גדול להכניע את הרע שבקרבו, זו היא עַבְדָּא בִּישָׁא ושפחה בִּישָׁא שיהיו נכנעין תחת גבירתה[21] השוכן אתם בתוך טומאתם, והבן, עד אשר ירגיש בנפשו שההתעוררות לחיצוניות עבר ובטל ונכנע מאד, ואז יזכה לבא לבחינת הבדלה להבדיל בין האור ובין החושך, ו'לא יחליף ולא ימיר רע בטוב ולא טוב ברע', 'ואם המיר ימיר', דהיינו, התעוררות היצר ההכרחי לו, 'יהיה קודש בלתי לד' לבדו' (ע"פ ויקרא כז, י), שזה בחינת 'המתקה' סוד ההשתוקקות לד', בסוד אהבה האמיתית, שבחינה זו באה אחר שיבדיל בין טוב לרע ורוממות הבורא ית' ושפלות עצמו, ומקיים בעצמו 'ובערת הרע מקרבך' (דברים יג, ו ועוד), כי יבוש מאד מפני עושיה, אז יזכה להמתיק גם כן את השיריים דיצר שלו שאי אפשר לבער אותם, ומעלה אותם לשורשם האמיתי.



[1] בהקדמה לתע"ס אותיות מז-מח מבאר מדוע גילוי והסתר פנים של השי"ת מכונים פנים ואחור: "ותבין זה, בדומה לאדם, בשעה שרואה הפנים של חברו מכירו תיכף, מה שאין כן ברואהו דרך אחוריו, כי אז אינו בטוח בהכרתו, ועלול להיות בספק אולי אחר הוא ואינו חברו. וכן הדבר שלפנינו, כי הכל יודעים ומרגישים את השי"ת כי טוב הוא, ומדרך הטוב להיטיב, ולפיכך בשעה שהשי"ת הולך ומטיב עם בריותיו אשר ברא כמתנת ידו הרחבה, נבחן זה שפניו ית' מגולות לבריותיו, כי אז הכל יודעים ומכירים אותו בהיותו מתנהג כראוי לשמו ית'... אמנם בשעה שמתנהג עם בריותיו להיפך מהאמור, דהיינו בעת שמקבלים יסורים ומכאובים בעולמו ית', הרי נבחן זה לאחורים של השי"ת. כי הפנים שלו, דהיינו מידת טובו השלמה, נסתרה מהם לגמרי, שאין מנהג זה מתאים לשמו ית'. ודומה לרואה את רעהו מאחוריו, שהוא עלול להטיל ספק ולחשוב אולי אחר הוא".

[2] ע"פ בראשית רבה סח, ט: "אמר רבי יצחק... הקב"ה מעונו של עולמו, ואין עולמו מעונו. אמר ר' אבא בר יודן, [משל] לגבור שהוא רוכב על הסוס וכליו משופעים אילך ואילך, הסוס טפלה לרוכב, ואין הרוכב טפלה לסוס".

[3] ע"פ יחזקאל כ, לב-לג: "והעולה על רוחכם היו לא תהיה, אשר אתם אומרים נהיה כגוים כמשפחות הארצות לשרת עץ ואבן. חי אני נאום ה', אם לא ביד חזקה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם".

[4] דברים כח, מז: "ובאו עליך כל הקללות האלה... תחת אשר לא עבדת את ד' אלקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל".

[5] פסוק זה נאמר אחר תיאור הצרות שיגיעו לעם ישראל כאשר יעשו הרע.

[6] עי' שער הקדמות (דף פט ואילך) המובא בתע"ס חלק ז' אות כט (מבואר שם בדרך חכמת הקבלה, וכאן מוסבר בדרך העבודה).

[7] כלל בחכמת הקבלה. מבואר בתע"ס חלק טז לוה"ת צא, ובהסת"פ חלק י' מבאר שהיות ובבחינת האחוריים והקטנות תלוי ענין שכר ועונש שעל ידו בא תיקון העולם, לכן הוא נעשה פנים לתחתון. ועי' בזה גם במאמר עא.

[8] עי' בספר אגרות הסולם אגרת ב' שמביא כעין זה, ומדגיש בפסוק את המילה "משם", ומשמע שרומז שדווקא 'משם', היינו מהגלות והצרות הנזכרים בפסוק, תבקש את ה' אלוקיך. וכן משמע שמפרש גם בהקדמת ספר הזוהר המובא במאמר קסט. עי' כך גם בבעל שם טוב על פסוק זה.

[9] בכורות ל, ב: "עובד כוכבים שבא לקבל דברי תורה חוץ מדבר אחד אין מקבלין אותו". וכאן נראה שדורש על אדם שמוכן לייחס כל מעשי בריאה להשי"ת חוץ מדבר אחד – אין מקבלין אותו. עי' כן באגרות הסולם אגרת טו שמבאר כך על פרעה שהיה מוכן להודות על ניצוצי הגבורה שבאים מהשי"ת אבל לא על מצבי הקטנות.

[10] בחכמת הקבלה, "הסתכלות" עניינה חיבור וזיווג. עי' תע"ס חלק ג' פרקים יא ויב.

[11] עירובין נג, ב: "אמר רבי יהושע בן חנניה... פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים, ואמרתי לו: באיזה דרך נלך לעיר, אמר לי: זו קצרה וארוכה וזו ארוכה וקצרה, והלכתי בקצרה וארוכה. כיון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפין אותה גנות ופרדיסין. חזרתי לאחורי, אמרתי לו: בני, הלא אמרת לי קצרה. אמר לי: ולא אמרתי לך ארוכה. נשקתיו על ראשו ואמרתי לו: אשריכם ישראל שכולכם חכמים גדולים מגדולכם עד קטנכם". ועי' בספר תולדות יעקב יוסף (פרשת אחרי) שמבאר ב' דרכים אלו על דרך הצדיקים ודרך הרשעים. ולזה כנראה רומז רבינו כאן.

[12] מובא בספרים רבים ולראשונה בספר שפע טל (מאחד הקדמונים מהר"ר שפעטל סגל) חלק לט שער ו' פרק ז'. ומקורו כנראה מהגמרא בפסחים (נ, א), הדורשת מהפסוק (שמות ג, טו) "זה שמי לעֹלם" בכתיב חסר, שזהו לשון העלמה.

[13] בהסולם ויצא אות קל: עלמא דאתכסיא - בינה, עלמא דאתגליא - מלכות, שהם ה' ראשונה וה' אחרונה.

[14] דברי הימים א' טז, לו: "ברוך ה' אלקי ישראל מן העולם ועד העולם", ובזוהר מבואר בכמה מקומות (בראשית-א שצז; בשלח רה; תרומה של) שזהו מעולם העליון שהוא בינה לעולם התחתון שהוא מלכות.

[15] מתבאר במקומות רבים (עץ חיים שער ד' פ"א; שער מב פ"א) שד' הבחינות חכמה בינה ז"א (שיסוד הוא הכולל שלה) ומלכות, נרמזות בד' אותיות י-ה-ו-ה.

[16] עי' בספר כתר שם טוב מאמר כח בשם הבעש"ט אשר עבודת ה' מוגדרת בג' כללים: הכנעה הבדלה והמתקה.

[17] בראשית א, יד: "ויאמר אלקים יהי מְאֹרֹת ברקיע השמים", מאורות בכתיב חסר, ועי' בהקדמת ספר הזוהר אות ד' שזהו לשון קללה.

[18] חולין ס, ב: "שרגא בטיהרא מאי אהני", וברש"י: נר בצהריים אינו מאיר.

[19] ביום לא עולה אור הנר בשם. היינו שבטל בחשיבות. זוהר תרומה אות עד.

[20] דברים י, יב: "ועתה ישראל מה ה' שואל מעימך, כי אם ליראה את ה' אלקיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו" וגו'.

[21] עי' הקדמה לתע"ס אות לג: "לא התירו את העסק של לא לשמה, אלא משום שמתוך שלא לשמה בא לשמה, בהיות המאור שבה מחזירו למוטב, ולפיכך, יחשב העסק שלא לשמה, לבחינת שפחה המסייעת ועובדת את העבודות הנמוכות, בעד גבירתה, שהיא השכינה הקדושה, שהרי סופו לבא לבחינת לשמה, ויזכה להשראת השכינה". עי"ש עוד בהגדרת שפחה דקדושה ודקליפה.