חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות תרנא

זהר

תרנא) בימינא דאברהם, דדרגיה חסד, נטיל נוקמא מישמעאל, וממנא דיליה. ובשמאלא דיצחק, דדרגיה פחד, נטיל נוקמא מעשו, וממנא דיליה. בתרין משיחין דאינון חד מימינא, משיח בן דוד. וחד משמאלא, משיח בן יוסף. ובדרגא דיעקב, דאיהי לקבליה, ברזא דשכל את ידיו. אריה לשמאלא. שור לימינא, דישמעאל. בגין דיהודה גלה בעשו, אשתכח ימינא דקדושה, עם שמאלא דעשו. ושמאלא דקדושה עם ימינא מסאבא דישמעאל, עד כי יבא שילה, רעיא מהימנא, בדרגיה תפארת ישראל, נטיל נוקמא מערב רב.

פירוש הסולם

תרנא) בימינא דאברהם דדרגיה וכו': בימינו של אברהם שמדרגתו חסד, לוקח נקמה מישמעאל ומהממונה שלו. ובשמאלו של יצחק, שמדרגתו פחד, דהיינו גבורה, לוקח נקמה מעשו והממונה שלו. על ידי ב' משיחים, שהם אחד מימין, שהוא משיח בן דוד, ואחד משמאל, שהוא משיח בן יוסף. ובמדרגת יעקב, שהוא ת"ת, קו האמצעי, שהוא כנגדם, בסוד ששכל את ידיו, האריה, לשמאל שהוא כנגד עשו, והשור, לימין, שהוא כנגד ישמעאל, נמצא משום שיהודה גלה בעשו, נמצא הימין דקדושה עם השמאל של עשו. וכן בגלות ישמעאל, נמצא השמאל דקדושה עם הימין הטמא של ישמעאל. ולפי"ז נמצא משיח בן דוד שהוא ימין יקח נקמה מעשו. ומשיח בן יוסף שהוא שמאל יקח נקמה מישמעאל. עד כי יבא שילה שהוא רעיא מהימנא, דהיינו משה, כי שילה, הוא בגי' משה, שמדרגתו תפארת ישראל, שהוא קו האמצעי, הוא יקח נקמה מערב רב. כי הערב רב כלולים מימין ושמאל דטומאה, וע"כ הקו האמצעי הכלול מימין ושמאל דקדושה ינקום בהם.
והטעם שיעקב שהוא קס האמצעי שכל את ידיו, תמצא לעיל (וארא אות ל"ד) כי קודם הכרעת קו האמצעי היה האש בימין, והמים בשמאל. ואחר הכרעת קו האמצעי באה האש בשמאל והמים בימין כמו שנתבאר שם.