חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות תקנו

זהר

תקנו) וכל קרבנין אלין, רמיזין בגופא דבר נש: מוח״א. ולב״א, וריא״ה. אינון: ארי״ה, שו״ר, נש״ר. קטרוגא דלהון: כלב, חמור נץ. טחו״ל, מר״ה, וכב״ד, דאינון משחי״ת א״ף וחמ״ה.

פירוש מעלות הסולם

תקנו) וכל קרבנין אלין וכו׳: וכל אלו הקרבנות רמוזים בגופו של אדם: המוח, והלב, והריאה, הם נגד ארי״ה שו״ר נש״ר של המרכבה המקבלים את הקרבן. המקטרג שלהם בזמן שהמקריבים אינם זכאים הם הקליפות: כלב, חמור, נץ. ובאברי האדם הם רמוזים: בטחול, מרה, כבד. שהם: משחית, אף, חמה.
פירוש: גוף האדם כולל כל ד׳ עולמות אבי״ע, וכל ד׳ העולמות נחשבים כמו אדם אחד, אשר הראש הוא נגד אצילות. ומגרון עד החזה הוא נגד בריאה. ומחזה ולמטה הוא נגד יצירה ועשיה וכמו שבב׳ העולמות יצירה ועשיה, מעורבים הקליפות הטמאות, כן יש בגוף האדם, מחזה ולמטה אברים שהם כנגד הקליפות הטמאות, שהם: כבד מרה וטחול. וזה אמרו וכל קרבנין אלין רמוזין בגופא דבר נש, הכולל כל ד' העולמות, מוח״א ולב״א וריא״ה שהם מחזה ולמעלה נגד אצילות ובריאה שהם אברי החיות אינון ארי״ה שו״ר נש״ר של המרכבה. קטרוגא דלהון וכו׳ טחול, שהוא קליפת כלב וקליפה של גילוי עריות שוכן בה, והיא נקראת חימה. (זהר בראשית א׳ אות רס״ו) מרה שהיא קליפת חמור ובה שוכן הקליפה של שפיכת דמים. והיא נקראת אף. כבד הוא קליפת נץ, ובה שוכן הקליפה של עבודה זרה והיא נקראת משחית. (עיין בסולם ברעיא מהימנא פרשת פנחס מאמר מרכבת יחזקאל אות ר״ע).