חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות תסג

זהר

תסג) וכדין דן דינא, ועביד דינא. דן דינא, דכל בועל ארמית קנאין פוגעין בו. ועביד דינא, דכתיב וידקור את שניהם. וע"ד כתיב הכא, השיב את חמתי. וכתיב התם, השיב אחור ימינו מפני אויב, מה להלן לאחורא, ה"נ לאחורא. וע"ד יו"ד דפינחס הכא, יו"ד דיצחק. וכלא הוא מעל בני ישראל, דכד חמא ההוא חמה, חמא ליה דהוה נחית על רישיהון דישראל.

פירוש הסולם

תסג) וכדין דן דינא וכו': ואז דן דין ועשה דין. דן דין, שכל בועל ארמית קנאים פוגעים בו. ומותר לפגוע בזמרי. ועשה דין, שכתוב, וידקור את שניהם. וע"כ כתוב כאן, השיב את חמתי, וכתוב שם השיב אחור ימינו וגו' מה השיב הנאמר שם הוא לאחור אף השיב את חמתי הנאמר כאן הוא לאחור. וע"כ הי' שנתוספה כאן בפינחס היא הי' שביצחק. שרומזת ליסוד (כנ"ל אות תנ"ז) והכל הוא מעל בני ישראל, כי כשראה אותה חימה, ראה אותה שהיתה יורדת על ראשיהם של ישראל. וע"כ כתוב, השיב את חמתי מעל בני ישראל.

פירוש. כי לא נאמר הסיר את חמתי, אלא השיב את חמתי, שזה יורה שלא ביטל החימה לגמרי, אלא שסילק אותה מבחינת הפנים בלבד, אבל הניחה בבחינת האחורים. כי ה"ס הדינים הקשים הנמשכים עם החכמה כדי לגרש החצונים והרשעים הרוצים להמשיך ממנה ממעלה למטה (כנ"ל באדרא רבא אות רי"ט) וע"ז מביא ראיה מהכתוב השיב אחור ימינו, שאין הפירוש ח"ו שביטל הימין אלא שהשיבה אז לאחור. אף השיב את חמתי שבכאן, אין הפירוש שביטל החימה, אלא שהשיבה לאחורים, ושם היא נמצאת כדי לגרש החצונים והרשעים. וע"כ נאמר, מעל בני ישראל, כי רק מעל בני ישראל הדבוקים בבחינת הפנים, מהם השיב את החימה, ולא מהרשעים הדבוקים באחורים.