חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות תנב

זהר

תנב) ויתפרו עלה תאנה, אתדבקו לאתחפאה באינין צולמין, דההוא אילנא דאכלו מניה, דאקרון טרפי דאילנא. ויעשו להם חגורות, ר' יוסי אמר, כיון דידעו מהאי עלמא ואתדבקו ביה, חמו, דהאי עלמא מתדבר, על ידא דאינון טרפין דאילנא, ועבדו להון תוקפא, לאתתקפא בהו בהאי עלמא. וכדין ידעו כל זייני חרשין דעלמא, ובעו למחגר זיינין באינון טרפי אילנא, בגין לאגנא עלייהו.

פירוש הסולם

תנב) ויתפרו עלה תאנה. אתדבקו לאתחפאה באינון צולמין דההוא אילנא דאכלו מניה, דאקרון טרפי דאילנא: ויתפרו עלה תאנה פירושו, שנתדבקו להתכסות בהצללים של אילן ההוא שאכלו ממנו. כי עלי האילן עושים צל מתחתיהם, פירוש, כי יש צל מהקדושה, בסו"ה בצלו חמדתי וישבתי וכן יש צל בהלעומת, בסו"ה זה לעומת זה עשה אלקים, ואחר שחטאו בעצה"ד, משכן, עליהם את הצל של אילנא דמותא, שה"ס צל - מות, ובמקום שהיה להם בתחילה הזהרא עלאה שהיה חופף עליהם, נמצאו עתה, בצל של הקליפה, הנקרא עלה תאנה.
ויעשו להם חגורות. רי"א, כיון דידעו מהאי עלמא ואתדבקו ביה: ויעשו להם חגורות: רי"א, כיון שידעו מעולם הזה ונתדבקו בו חמו דהאי עלמא מתדבר על ידא דאינון טרפין דאילנא, ועבדו להון תוקפא לאתתקפא בהו בהאי עלמא, אז ראו, שעולם הזה מתנהג על ידי עלי האילן הללו, ועשו להם חיזוק, להתחזק בהם בעולם הזה, פירוש כי קודם החטא היה העולם מתנהג על ידי הקדושה בלבדה, וע"י חטא דעצה"ד הפילו המוחין ממדרגות הקדושה והקליפות נתמלאו מחורבנה של הקדושה, וניתנה ההנהגה בידי הס"א בסו"ה ארץ ניתנה ביד רשע (איוב ט, כד) ונמצא שעם החטא דעצה"ד, נתנו כח ושליטה לעלי תאנה, שהם הצללים של הס"א, שישלטו בעולם הזה, וכדין ידעו כל זייני חרשין דעלמא, ובעו למחגר זיינין באינון טרפי, אילנא בגין לאגנא עלייהו, ואז ידעו כל מיני כישוף שבעולם, ורצו לחגור כלי זיין מכחם של עלי האלן הללו, כדי להגן על עצמם.