חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות שסט

זהר

שסט) ובמאי. ג׳ איהו גלגל, ובה כל אתוון מתגלגלין בכמה גלילי דדהבא. הה״ד, ידיו גלילי זהב ממולאים בתרשיש.

פירוש מעלות הסולם

שסט) ובמאי ג׳ איהו וכו': שואל, ובמה סומכת ועוזרת ג׳ לד'. ומפרש, ג' היא גלגל. ובה כל האותיות מתגלגלות בכמה גלילי זהב. זהו שנאמר ידיו גלילי זהב ממולאים בתרשיש.
פירוש, העניות והדלות של מלכות היא בזמן שהיא בשליטת השמאל לבד, ויונקת מצד השמאל דבינה בעת שהוא במחלוקת עם הימין, ואין תקון למחלוקת זו אלא ע״י הקו האמצעי הנעשה ע״י התחתון העולה שם למ״ן בסוד הקו האמצעי שנעשה זווג מהאור העליון על המסך של התחתון המכונה מסך דחירק ויוצאת עליו קומת חסדים שה״ס הקו האמצעי שמצד אחד ממעט המסך הזה את ג״ר דקו שמאל, ומצד ב׳ הוא מרבה את אור החסדים. ובב' פעולות אלה הוא מכריח את קו השמאל להתיחד עם קו הימין, ובזה נמצא אור ו״ק דחכמה של קו השמאל מתלבש בחסדים שבקו הימין שעתה הוא יכול להאיר. וכן אור החסדים שבקו ימין מתיחד עם חכמה שבקו שמאל ומשיג בזה את הארת ג״ר ונשלם קו הימין. הרי שקו האמצעי משלים ב׳ הקוים.
ונתבאר לעיל (אות שנ״ט) סוד אות ג׳ שהוא ו׳ עם נקודה מבפנים שהוא חירק, שעל ידי הזווג על המסך שלו מתמעט קו השמאל ומתיחד עם הימין ומתגלה קו האמצעי כנ״ל והארת חכמה דשמאל נקראת זהב ולהיות שחכמה אינה מתגלית רק ע״י נסיעות דרך הקוים דהיינו שהארת כל אחד מן הקוים מתגלה במיוחד זה אחר זה בסוד ג׳ נקודות: חולם, ואח״כ שורוק, ואח״כ חירק, ואז מקבלת המלכות מהם את גילוי חכמה לכן נקראת הארת חכמה בשם גלילי זהב מלשון התגלות. וגלגול, וזה אמרו ג׳ איהו גלגל היינו שיש בה המסך דחירק שע״י נעשו הגלגול של הקוים, ובה כל אתוון מתגלגלין כי אותיות הן כלים אל הספירות ולהיותן נמשכות מז״ס תחתונות חג״ת נהי״מ של או״א, המאירות בג׳ בחינות מוחין שהן חולם חירק שורוק לכן נמשך מהם ג׳ מיני התפשטות של ז׳ כלים, בג׳ קוים וביחד הם כ״א. ולהיות בנקודת החירק ישנה בחינה נוספת על ז׳ הספירות דאו"א והיא בחינת המסך של זו״ן לכן נוסף עוד כלי בקו האמצעי והם כ״ב. (עי' בראשית א׳ אות ל״ד) בכמה גלילי דדהבא וכו' שהם הארות חכמה כנ״ל.