חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות שסד

זהר

שסד) ואינון דשלטי, לא שלטי, בארעא קדישא. בגין, דהשער הזה, איהו סגור. אבל ביום השבת וביום החדש, כלהו מתעברן, ולא שלטין. בגין, דהשער הזה, איהו פתוח, ועלמא איהו בחדוה, ואתזן מתמן, ולא אתייהיב עלמא, לרשו אחרא.

פירוש הסולם

שסד) ואינון דשלטי וכו': ואלו, ימות החול, השולטים בחוץ לארץ, אינם שולטים בארץ הקודש, משום ששער הזה הוא סגור. אבל ביום השבת וביום החדש, כולם, כל הקליפות, נעברים מהעולם, ואינם שולטים, משום ששער הזה הוא פתוח, והעולם הוא בשמחה והוא ניזון משם. ולא ניתן העולם לרשות אחר.
פירוש. השם ארץ ישראל הוא בעיקר בעת שזו"ן עולים ומלבישים לאו"א, שאז נק' ז"א ישראל, והנוקבא, ארץ ישראל או ארץ הקודש. כי המוחין דאו"א נקראים קודש, ולא פחות מהם כנודע. ואז אפילו בששת ימי המעשה. הנמשכים מז"א המלביש לאבא. שה"ס מוחין דחסדים מכוסים מחכמה, אין שם יכולת יניקה לימות החול, שה"ס כחות הס"א, מפני ששער הזה של חצר הפנימית המאיר בהארת החכמה, הוא סגור שם בעזקא דכיא מג"ר דבינה דא"א, ואינו מאיר אלא בחסדים מכוסים מחכמה. עזקא פירושו, טבעת המקיפו סביב סביב, שלא תכנוס בתוכו הארת החכמה. דכיא, פירושו טהור, דהיינו שאין שם משהו חסרון, כי להיותו נמשך מג"ר דבינה דא"א, ע"כ אע"פ שהוא חסדים, נבחן לבחינת ג"ר כמו אור החכמה. ולפיכך, עזקא זו מבריחה הס"א וכחותיה, כי הס"א בורחת מפני השלימות ואין לה יכולת להתקרב רק במקום חסרון. וז"ש לא שלטי בארעא קדישא בגין דהשער הזה איהו סגור, בששת ימי המעשה. דהיינו שסגור בעזקא דכיא המבריח את ימות החול שה"ס כחות הס"א.
ויום השבת ויום החודש, הנמשכים מהנוקבא המלבשת לאמא, שה"ס ישסו"ת. שהם המוחין דהארת החכמה, שז"ס וביום השבת יפתח וביום החדש יפתח, הרי מוחין האלו מעבירים לגמרי את הס"א וימות החול ממקום הקדושה. וז"ש, אבל ביום השבת וביום החדש כולם מתעברים ולא שולטים בגין דשער הזה פתוח, כי שער הזה הפתוח בהארת החכמה, מעביר לגמרי את החצונים ממקום הקדושה. וע"כ אין שליטה לימות החול שהם כחות הס"א, בארץ ישראל, לא בששת ימי המעשה הנמשכים מז"א שבמקום אבא, ולא ביום השבת וחדש הנמשכים מהנוקבא שבמקום אמא: לא בששת ימי המעשה, מפני ששער הזה סגור בעזקא דכיא מג"ר דבינה דא"א, המבריח החצונים אע"פ שהוא סגור מחכמה. ולא ביום השבת, מפני ששער הזה פתוח אז בהארת חכמה, וא"כ נעלמים לגמרי כחות הס"א וימות החול. באופן שבארץ ישראל אין שליטה לימות החול לא בשבת ולא בחול.