חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רצד

זהר

רצד) ושכבתי עם אבותי, זכאה חולקהון דאבהתא, דקב"ה עביד לון רתיכא קדישא לעילא, ואתרעי בהו, לאתעטרא עמהון, הה"ד רק באבותיך חשק ה' וגו'. א"ר אלעזר, יעקב הוה ידע, דהא עטורא דיגיה באבהתיה הוא, דהא עטורא דאבהן עמיה הוא, והוא עמהון. ועל דא באתוון גליפין תנינן, ש תלת קשרין, תרין קשרין חד מהאי סטרא, וחד מהאי סטרא, וחד דכליל לון. ודא הוא דתנינן, והבריח התיכון בתוך הקרשים מבריח מן הקצה אל הקצה, וההוא קשרא דבאמצעיתא, אחיד להאי סטרא, ולהאי סטרא. ועל האי כתיב, ושכבתי עם אבותי ודאי.

פירוש הסולם

רצד) ושכבתי עם אבותי: אשרי חלקם של האבות, שהקב"ה עשה אותם מרכבה קדושה, וחפץ בהם להתעטר עמהם, זהו שכתוב, רק באבותיך חשק ה' וגו'.
א"ר אלעזר, יעקב וכו': אר"א, יעקב היה יודע, כי העיטור שלו הוא באבותיו, כי עיטורם של האבות היא עמו, והוא עמהם. ועל זה באותיות חקוקות למדנו, אשר ש יש בה שלשה קשרים, שני קשרים הם, אחד מצד זה ואחד מצד זה, דהיינו מימין ומשמאל, וקשר אחד שכולל אותם, דהיינו האמצעי. וזהו שלמדנו, והבריח התיכון בתוך הקרשים מבריח מן הקצה אל הקצה, כי קשר ההוא שבאמצע אוחז צד זה הימין וצד זה השמאל, ועל זה כתוב, ושכבתי עם אבותי. ושכבתי עם אבותי ודאי.
פירוש, כי קו ימין ה"ס אברהם. וקו שמאל ה"ס יצחק. וקו אמצעי ה"ס יעקב. וה"ס ג' ראשים שבש, ונודע שב' הקוין ימין ושמאל אינם יכולים להאיר אלא בכח קו אמצעי המכריע בינהם ומיחדם. וכן קו אמצעי שה"ס ז"א, אין לו מוחין מעצמו, אלא בשיעור שמכריע וגורם הארה השלמה לימין ולשמאל, בסוד תלת נפקי מחד חד בתלת קיימא, כנ"ל (בראשית א' דף רפ"ז ד"ה תלת ע"ש) וז"ש, דהא עטורא דיליה באבהתיה היא, שהמוחין של יעקב הם באבות. כי משום שמכריע ביניהם הוא מקבל מהם מוחין כנ"ל. והוא עמהון, שלולא היה עמהם, לא היו האבות מאירים, כי אינם יכולים להאיר אלא על ידי קו אמצעי. וזהו שמסיים ושכבתי עם אבותי ודאי, כי הם צריכים לו והוא צריך להם, כמבואר.