חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רעה

זהר

רעה) רני פלט תסובבני סלה, יסובבני סלה, מבעי ליה, מאי תסובבני. אלין אינון שירין, דאית בהו דרגין להצלה, תסובבני בהו, לשזבא לי בארחא. והאי קרא איהו כסדרא, ואיהו למפרע, מהאי גיסא, ומהאי גיסא.

פירוש הסולם

רעה) רני פלט תסובבני סלה: שואל, יסובבני סלה היה צריך לומר, דהיינו לשון נסתר, שהרי תסובבני, סובב על רני פלט. ולמה אומר תסובבני שהוא לשון נוכח ומשיב, שפירושו הוא, אלו השירים שיש בהם מדרגות להצלה תסובבני בהם להצילני בדרך. ולהקב"ה אמר תסובבני. ומקרא זה אפשר לקראו כסדרו, ואפשר לקראו למפרע, דהיינו, סלה תסובבני פלט רני תצרני מצר לי סתר אתה מצד זה ומצד זה, והבנתו אינה משתנה.
פירוש. בעת שהקו השמאל האיר ממעלה למטה דהיינו מטרם שנכלל בימין, היה היצה"ר נאחז באדם מלמעלה ומלמטה, כי מלמעלה קטרג עליו, והביא עליו שנאה, ומלמטה הסיתו לחטוא, ולהמשיך השמאל ממעלה למטה, שזה היה חטא עצה"ד (כנ"ל בהקסה"ז דף קצ"ט ד"ה ודא חובה ע"ש). וכשבא קו אמצעי, נכללו השמאל והימין זה בזה, והאירו ביחד, באופן שאור הימין האיר ממעלה למטה, והשמאל ממטה למעלה (כנ"ל ב"א דף נ"ח ד"ה עמודא ע"ש) ואז נתבטלה השנאה שמלמעלה על האדם ונפרד ממנו היצה"ר מלמטה.
וז"ש אתה סתר לי, דא קב"ה, דהיינו סוד הקו האמצעי. דאיהו סתרא ומגן וכו', שיש בו ב' דברים. א) שהוא סתרא, כי בגללו נתמעטו ג"ר של הקו השמאל ואינו יכול להאיר רק ממטה למעלה שהיא בחינת ו"ק דחכמה. ב) שהוא מגן, כי על ידיו נכללו השמאל והימין זה בזה, והעביר הקטרוג והשנאה מן האדם. וז"ש ואיהו אסתתר בצלא דגדפוי, דלא יכלין לאבאשא ליה. כי ההתמעטות שהביא לקו השמאלי בכח המסך דחירק, כמ"ש שם, נבחנת ההתמעטות הזו לצל, והמסך לכנפים. וז"ש לעילא אית ליה לבר נש מארי דבבו, שה"ס הקטרוג והשנאה הנמשכים לאדם מלמעלה בעת הארת השמאל ממעלה למטה. לתתא אוף הכי נמי ומאן איהו דא יצה"ר, היינו היצה"ר המסיתו לחטוא ולהמשיך הארת השמאל ממעלה למטה כנ"ל. דאיהו צר לעילא וצר לתתא, דהיינו כמ"ש יורד ומסית ועולה ומסטין, ואלמלא יצה"ר לא אשתכח מארי דבבו לב"נ בעלמא, כלומר אם לא היה היצה"ר עלול להסיתו לחטוא למטה, בעת הארת השמאל ממעלה למטה, אז לא היתה נמשכת שנאה על האדם מלמעלה.
וז"ש, מאי תסובבני אלין אינון שירין דאית בהו דרגין להצלה שירים, ה"ס החכמה המלובשת בחסדים, אחר שנתמעטה לו"ק דג"ר ע"י קו אמצעי, שהיא נמשכת ומתגלית על ידי שירים, ע"כ מכונה שירים. וכיון שמקודם שנתמעטה החכמה ע"י הקו האמצעי היה להיפך שהביאה עליו דינים, ע"כ אמר להקב"ה, שה"ס קו אמצעי, רני פלט, שפירושו, שירים שנפלטו ונשארו אחר התמעטותם על ידי הקו האמצעי, תסובבני סלה להצילני בהם מכל המזיקים שהם בדרך. וז"ש מאי תסובבני, למה אמר להקב"ה תסובבני. אלין אינון שירין דאית בהו דרגין להצלה, אלו הם השירים, שיש בהם מדרגות, המספיקות להצלה, דהיינו אחר שנתמעטו ע"י קו אמצעי, לו"ק דג"ר, נעשו מוכשרים להצלה כנ"ל. תסובבני בהו לשזבא לי בארחא, כי פעולה זו היא ע"י קו אמצעי, שה"ס הקב"ה, וע"כ אמר לו תסובבני, לשון נוכח, ולא יסובבני.
וז"ש והאי קרא איהו כסדרא, ואיהו למפרע, כי הקריאה כסדרו, תורה על קו ימין שה"ס הארת החסדים המאירה ממעלה למטה. והקריאה למפרע, תורה על קו שמאל, שה"ס הארת החכמה המאירה ממטה למעלה וכיון שמקרא זה מדבר על ב' מיני הארות הללו, ע"כ אפשר לקראו כסדרו ואפשר לקראו כמפרע. מהאי גיסא ומהאי גיסא, כי יש בו מצד ימין ומצד שמאל.