חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רעב

זהר

רעב) בסוד ישרים, אלין אינון ישראל, דכל דרגין בהו מתעטרן, כהני, וליואי, צדיקי וחסידי, ישרים. ועדה: כד"א נצב בעדת אל. ואינון רזא, דקב"ה אתעטר בהו.

פירוש הסולם

רעב) בסוד ישרים: אלו הם ישראל, שנקראים ישרים, משום שכל המדרגות מתעטרות בהם, כהנים לויים צדיקים וחסידים. שהם ישרים. ועדה, פירושו כמו שאתה אומר, נצב בעדת אל, והם סוד שהקב"ה מתעטר בהם.
ביאור המאמר. ר' אלעזר ממשיך לבאר את טיב הזווג שבחצות לילה שהוא להמשכת החכמה בעיקר, וטיב הזווג של היום שהוא בעיקר להמשכת החסדים, שבלעדם אין החכמה שבנוקבא מאירה, והיא חשך ולא אור. וכן ז"א אינו מתעטר בהארת החכמה זולת על ידי הנוקבא בסוד הזווג שבלילה. ומביא הכתוב אודה ה' בכל לבב וגו' שבו מבוארים ב' מיני ההארות הלילו. והשלמתם של זו"ן זה מזה.
ותחילה מבאר היטב ענין חצות לילה, ואומר (באות רס"ז) דוד מלכא, כל יומוי הוה משתדל בפולחנא דקב"ה, פירוש, כי יש י"ד עתים לטובה ויש י"ד עתים לרעה, כמו שכתוב (קהלת ג')) וכרגיל, אי אפשר לעבוד את הקב"ה כי אם באותם הימים שי"ד עתים לטובה שולטים בהם, ולא בימים שי"ד עתים לרעה שולטים בהם אבל הזוכה בהארת החכמה הוא מתקן עמהם גם את י"ד העתים לרעה, שנעשות לו טובות גדולות, ואז יכול לעבוד ה' בכל ימיו, אף אחד מהם לא יחסר. וז"ש, דוד מלכא, כל יומוי הוה משתדל בפולחנא דקב"ה, ואפילו בימים שי"ד העתים לרעה היו שולטים. וז"ש והוה קם בפלגות ליליא, שאז הזמן לקבל המוחין הללו דהארת החכמה ומשבח ומודה וכו', כי הארת המוחין הללו נמשכים בשירות ותשבחות, שהם בסוד הארת השמאל. בגין לאתתקנא דוכתיה במלכו דלעילא, (כמ"ש לעיל בפ' לך אות שע"ה) דמלכותיה דיליה בהאי תלייא ע"ש. דכד אתער רוח צפון בפלגות ליליא, וכו' כבר נתבאר ענין זה היטב לעיל (בפרשת לך דף ג' ד"ה ת"ח, ובדף קכ"ג אות שס"ג עש"ה) ואין צורך להכפיל הדברים.
וז"ש ת"ח הללויה, וכו' דכליל שמא ושבחא כחדא. דהיינו י"ה שהם מוחין דז"א שה"ס אור החסדים. והלל, שה"ס הנוקבא, במוחין דהארת חכמה שנקראת אז הלל בגין דסדורא דשבחא איהי מסדרת ומשבחת תדיר לגביה, דהיינו בין בי"ד עתים לטובה ובין בי"ד עתים לרעה, אמנם במוחין דאור החסדים אי אפשר לשבח תדיר לגביה, כי בי"ד עתים לרעה, אין שבח זולת ע"י הארת חכמה כנ"ל. ולפיכך אודה ה' בכל לבב כמה דאוקמוה ביצר הטוב וביצר הרע, דהיינו בקו ימין שה"ס יצה"ט, שממנו י"ד עתים לטובה ובקו שמאל שה"ס יצר הרע. שממנו י"ד עתים לרעה. בסוד ישרים, אלין אינון ישראל, שה"ס הקו האמצעי דכל דרגין בהו מתעטרן, כי הקו האמצעי כולל בתוכו ב' הקוין, וע"כ כולל כל המדרגות, שהם כהני וליואי צדיקי. ישרים ועדה, פירושו כד"א נצב בעדת אל, שעדת ה"ס הנוקבא, ונמצא ישרים ועדה שהם זו"ן, כי ישרים ה"ס ישראל שהוא ז"א, ועדה היא הנוקבא. ומשמיענו הכתוב, ואינון רזא דקב"ה אתעטר בהו, שהקב"ה, שהוא ז"א, מתעטר בהארת החכמה מן הנוקבא שנקראת עדה. כי אינו מקבל חכמה אלא בעת הזווג עם הנוקבא כנודע. וע"כ אוה"כ ישרים ועדה.