חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רסח

זהר

רסח) ט"ו עריין אנון, כחשבן י"ה, ושית אחרנין כחשבן ו'. קדם דגלו ישראל בגלותא, ושכינתא עמהון, מני קב"ה לישראל, ערות אמך לא תגלה. ודא גלותא, איהו גלוי ערותה דשכינתא, הה"ד ובפשעכם שלחה אמכם, ועל ג"ע גלו ישראל, ושכינתא בגלותא, ודא איהי ערוה דשכינתא. והאי ערוה איהי לילית, אמא דערב רב, וערב רב אנון עריות דילה, ועריות דישראל דלעילא, דעליה אתמר ערות אביך לא תגלה.

פירוש הסולם

רסח) ט"ו עריין אנון כחשבן י"ה ושית אחרנין כחשבן ו': חמש עשרה עריות הן כחשבון י"ה דשם הויה, ושש עריות אחרות דהיינו שש שניות (כמ"ש יבמות פ"א) כחשבן ו' דהויה.
קדם דגלו ישראל בגלותא, ושכינתא עמהון, מני קב"ה לישראל ערות אמך לא תגלה: עוד מקודם שנגלו ישראל בגלות והשכינה עוד היתה עמהם, צוה הקב"ה לישראל ערות אמך לא תגלה, דהיינו שלא יפגמו בהשכינה שהיא אמם של ישראל, ודא גלותא איהו גלוי ערותה דשכינתא הה"ד ובפשעכם שלחה אמכם, וזה הגלות נבחן לגלוי ערוה של השכינה. הה"ד ובפשעכם וגו' ועל גלוי עריות גלו ישראל ושכינתא בגלותא ודא איהי ערוה דשכינתא: ועל עברות של גילוי עריות גלו ישראל, והשכינה בגלות, וזה הוא ערוה של השכינה, כי ביאת השכינה בגלות נבחן לערוה שלה. כמ"ש כל מכבדיה הזילוה כי ראו ערותה. והאי ערוה איהי לילית אמא דערב רב. וערוה זו של השכינה היא לילית שהיא אמא דערב רב, כלומר שע"כ נבחן לערוה כי ממשלת השכינה ושפעה שהיא האם של ישראל, עברה אל לילית שהיא האם של ערב רב. וערב רב אינון עריות דילה ועריות דישראל דלעילא והערב רב המקבלים שליטה בזמן הגלות נבחנים לעריות של השכינה ועריות של ישראל העליון, שהוא ז"א בעלה דשכינתא. דעליה אתמר ערות אביך לא תגלה, שעל ישראל העליון נאמר ערות אביך לא תגלה, כי כשהשכינה בגלות מקבלת לילית וערב רב את השפע שלו שהיה צריך ליתן להשכינה, וע"כ הגלות נבחן לערות ישראל העליון.