חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רסו

זהר

רסו) והאי רקיע דאתרבע, כלהו גוונין כלילן ביה, ארבע גוונין אתחזיין ביה, גליפין בארבע ארבע. בארבע גליפין, רשימין טהירין, עלאין ותתאין. כד מתפרשאן גוונין דאינון ארבע, סלקין תריסר. גוון ירוק. גוון סומק גוון חוור, גוון ספיר, דאתכלילו מכל גוונין. הה"ד כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם כן מראה הנוגה סביב הוא מראה דמות כבוד ה'. חיזו דגוונין דכלא. ובגין כך, את קשתי נתתי בענן.

פירוש הסולם

רסו) והאי רקיע דאתרבע וכו': והרקיע הזה שנעשה רבוע לד' צדדין דרום וכו' כל הצבעים כלולים בו. ארבעה צבעים נראים בו, שהם, לבן, אדום, ירוק, ושחור, חקוקים כל אחד בארבעה ארבעה. כלומר שכל אחד מהם כלול מכולם. באופן, שהם ט"ז גוונין.
בארבע גליפין וכו': בארבע חקיקות רשומים העליונים, שהם חיות דחג"ת. והתחתונים שהם חיות דנהי"מ. כאשר מתפשטים הגוונים של אלו הארבעה, דהיינו של החיות דנהי"מ. הם עולים שנים עשר גוונים, ולא ששה עשר גוונים, כמו החיות דחג"ת: שהם גוון ירוק, גוון אדום, גוון לבן, גוון ספיר שנכלל מכל ג' הגוונים. כלומר שגוון ספיר שהיא המלכות אינו גוון בפני עצמו אלא הוא מקבל בתוכו כל ג' הגוונין, וע"כ אין כאן רק ד"פ ג' גוונין שהם, י"ב גוונים. וז"ש כמראה הקשת וגו' שבו ג' גוונים. כן מראה הנגה סביב הוא מראה דמות כבוד ה', דהיינו המלכות, הוא מראה של כל ג' הגוונין. כלומר שבמלכות עצמה אין שום גוון, אלא שכלולה מג' הגוונים. ומשום זה כתוב את קשתי נתתי בענן.
פירוש. כי החיות הן חג"ת ונהי"מ, ונודע כי רק במחזה ולמעלה נמצאת המלכות, שהם בחיות דחג"ת. וע"כ יש שם ארבעה גוונין. דהיינו גם גוון שחור, ובהתכללותם זה בזה יש בהן ט"ז גוונין. מה שאין כן במחזה ולמטה שעצמות המלכות נעלמת שם (כנ"ל ב"ב דף מ"ו ד"ה ביאור) וע"כ יש שם רק ג' גוונין לבן אדום ירוק, והמלכות היא בסוד גוון ספיר שכולל אותם הג' גוונין, דהיינו מה שמקבלת מהם, והגוון של עצמה נעלם. וע"כ כשנכללים זה בזה, אין שם רק ד' בחינות שבכל אחת ג' גוונין, שהם י"ב גוונין. וזהו שמסיים, ובגין כך כתוב ואת קשתי נתתי בענן, שנראה בהענן רק ג' גוונין לבד, לבן אדום ירוק, וגוון עצמותה שהוא שחור, אינו נראה שם. וצריך שתדע, שגוון ירוק הנאמר בכ"מ שהוא גוון קו אמצעי היינו ירוק כאור החמה ולא ירוק ככרתי.