חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רסא

זהר

רסא) ואי עבר על אורייתא, אתשקיין ממרירו דאילנא דרע, דאיהו יצר הרע, וכל אברין דאנון מד' יסודין, אתמר בהון, וימררו את חייהם וגו' וימררו במרירו דמרה, ולגבי אברין קדישין דגופא, דאנון מסטרא דטוב, עלייהו אתמר ויבואו מרתה ולא יכלו לשתות מים ממרה וגו'. כגוונא דא, אמרו מארי מתניתין, וימררו את חייהם בעבודה קשה, בקושיא. בחומר, בקל וחומר. ובלבנים, בלבון הלכתא. ובכל עבודה בשדה, דא ברייתא. את כל עבודתם וגו' דא משנה.

פירוש הסולם

רסא) ואי עבר על אורייתא, אתשקיין ממרירו דאילנא דרע, דאיהו יצר הרע: ואם עבר על מצות התורה, יושקו ד' יסודות גופו ממרירות אילן הרע, שהוא היצה"ר, וכל אברין דאינון מד' יסודין, אתמר בהון וימררו את חייהם, וימררו במרירו דמרה, וכל האברים שלו שהם מד' יסודות שבו, נאמר עליהם, וימררו את חייהם, דהיינו וימררו עם המרירות של המרה. פירוש כי ג' מזיקים הם בקליפות נגד נר"נ של האדם, הנק' כבד טחול מרה, כבד נגד הנפש, טחול נגד הרוח, ומרה נגד נשמה, שז"ס שאמרו חז"ל (ע"ז כ'.) שטפה של מרה תלויה בחרבו של מלאך המות וכו'. וזהו שמדייק כאן וימררו את חייהם היינו במרירות דמרה שהיא המזיק הגדול שכנגד הנשמה. (ועי' בת"ז תק' כ"א מט ). ולגבי אברין קדישין דגופא דאינון מסטרא דטוב, עלייהו אתמר ויבואו מרתה וגו'. וכלפי אברים הקדושים של הגוף שהם מצד הטוב, נאמר אז עליהם ויבואו מרתה,ולא יכלו לשתות מים ממרה וגו'.
כגוונא דא אמרו מארי מתניתין, וימררו את חייהם: בעבודה קשה, בקושיא, בחומר, בק"ו. ובלבנים, בלבון הלכתא וכו': כעין זה אמרו בעלי המשנה, וימררו את חייהם בעבודה קשה, היינו בשאילת קושיות. בחומר, היינו בק"ו. ובלבנים היינו בברורי הלכה. ובכל עבודה בשדה, היינו בברייתא. את כל עבודתם וגו', היינו משנה. כי בעונותיהם גרמו שנאחזה הס"א בכל חלקי התורה שלהם. וז"ש חז"ל לא זכה נעשה לו התורה סם מיתה (יומא עב )