חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רנ

זהר

רנ) וה' המטיר על סדום ועל עמורה וגו', ר' חייא פתח, הנה יום ה' בא אכזרי וגו'. הנה יום ה' בא, דא בי דינא לתתא. בא: כמה דאתמר הבאה אלי, בגין דלא עביד דינא, עד דעאל, ונטיל רשו, כגוונא דא, קץ כל בשר בא לפני.

פירוש הסולם

רנ) וה' המטיר על סדום ועל עמורה וגו': ר' חייא פתח. הנה יום ה' בא אכזרי וגו': הנה יום ה' זה בית דין של מטה, דהיינו הדינים הנמשכים מהמלכות, בעת שהיא בהארת השמאל שה"ס נקודת השורק, מטרם שנכלל על ידי קו אמצעי. שלמעלה באות רט"ז מכנה אותה גזרת דינא. בא, פירושו כמו שנתבאר בפירוש הכתוב הבאה אלי, (לעיל באות רי"ז) שהיא בא תמיד לכל התחלת הזווג. הבאה אלי, משום שאיני עושה דין עד שנכנס ומקבל רשות, כעין זה נתבאר בהכתוב קץ כל בשר בא לפני (לעיל נח דף כ"ט אות ע"ח) שבא לקבל רשות.
פירוש. כי נתבאר לעיל (בראשית ב' דף קל"ו ד"ה פנימיות) שב' פעולות נוהגות בכל זווג. ופעולה הראשונה ה"ס נטילת רשות, שפירושו שאין הנוקבא מתפייסת לזווג עם ז"א, מטרם שממשיך לה הארת השמאל שה"ס הארת נקודת השורק. וע"כ נבחן המשכת הארת השמאל, לבחינת נטילת רשות לזווג. עש"ה. וזה אמרו כאן, בגין דלא עביד דינא עד דעאל ונטיל רשו. כי בעת שז"א מקבל רשות מן הנוקבא, דהיינו בעת שממשיך לה הארת השמאל, באותו רגע כל בעלי הדין מקבלים רשות מז"א לפעול הדינים, כי אין הארת שמאל בלי גילוי הדינים, כי ע"כ נקראת גזרת דינא, לעיל (באות רס"ז ע"ש) וז"ס בא לפני ליטול רשות. כי בא בתחילת כל זווג כנ"ל.