חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רמח

זהר

רמח) דבההוא זמנא אתמר במשה ובישראל אז תתענג על ה' בענג דאיהו: ע' עדן, נ' נהר, ג' גן. ואתקיים קרא, אז ישיר משה וגו', שר לא נאמר, אלא ישיר. ואתהפך לערב רב ענ"ג לנג"ע, ולאומין דעלמא עע"ז, כגוונא דפרעה ומצראי, דפרח בהון שחין אבעבועות. אבל לישראל יהא ענ"ג.

פירוש הסולם

רמח) דבההוא זמנא אתמר במשה ובישראל, אז תתענג על ה', בענג, דאיהו ע' עדן, נ' נהר, ג' גן: שבעת ההוא נאמר כמשה וישראל, אז תתענג על ה', בענ"ג, שהוא ר"ת עדן נהר גן, כי ע' דענג הוא עדן, והנ' הוא נהר, והג' הוא גן. כלומר שיתענגו אז בהמוחין הללו המשתלשלים להם, בג' המדרגות: עדן, נהר, גן הנ"ל, שה"ס מוחין דחכמה עלאה, כי אין הבינה נקראת עדן, אלא בזמן שמקבלת מחכמה.
ואתקיים קרא אז ישיר משה, שר לא נאמר אלא ישיר, ואז יתקיים הכתוב אז ישיר משה, כי לא נאמר אז שר משה, אלא ישיר, לשון עתיד, שיורה על זמן יציאת בני ישראל מהגלות, שמשה ישיר אז שיר חדש. ואתהפך לערב רב ענג לנגע, ולאומין דעלמא עעכו"ם, כגוונא דפרעה ומצראי דפרח בהון שחין אבעבועות אבל לישראל יהא ענג ולערב רב וכן לאומות העולם עובדי ע"ז, יתהפך ענג להיות לנגע, כמו שלקו פרעה ומצרים שפרח בהם שחין אבעבועות, אבל לישראל בלבד יהיה אז ענג. כלומר אותם המוחין דעדן נהר גן הנ"ל שיהיו ענג לישראל הם עצמם יכו את הערב רב ועכו"ם בנגעים גדולים.