חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רלח

זהר

רלח) פרשתא קדמאה קדש לי כל בכור. דא י, דאיהי קדש, בוכרא דכל קודשין עלאין. פטר כל רחם בההוא שביל דקיק דנחת מן יוד. דאיהו אפתח רחמא למעבד פירין ואבין כדקא יאות, ואיהו קדש עלאה.

פירוש הסולם

רלח) פרשתא קדמאה קדש וכו':הפרשה הראשונה שבתפילין, היא קדש לי כל בכור היא י' דהוי"ה, שהיא קדש, דהיינו חכמה, שהיא הבכור של כל קדשים העליונים. היא, פטר כל רחם, על ידי אותו שביל הדק היורד מן הי', שהוא הפותח את הרחם לעשות פירות ואבים כראוי. והוא קדש העליון.
פירוש. היינו או"א עילאין, הרמוזין באות יוד דשם הוי"ה, שהי' רומזת לאבא, והמלוי דיוד שהוא ו"ד רומז לאמא. ופרצוף דאו"א נקרא קדש, ונקרא בכור משום שאין שום פרצוף מישסו"ת וזו"ן דאצילות נקראים קדש, אלא א"כ הם מקבלים הקדושה מאו"א עלאין. וז"ש בוכרא דכל קודשין עלאין שהוא הבכור לכל פרצופין קדישין דאצילות, כי הקדושה שבפרצופי אצילות מאו"א נמשכת. והטעם הוא כי אור החכמה נקראת קדש, וכבר נתבאר שאו"א הם ם' דצל"ם, והם חכמה דאצילות משום שחכמה סתימאה מתלבשת ומתעלמת בהם. ועכ"ז הם עצמם נבחנים רק לבחינת אוירא דכיא, דהיינו אור חסדים, משום שחכמה זו נסתמה ברישא דא"א, ואין הפרצופין יכולים לקבל חכמה, רק מבינה החוזרת להיות חכמה בעת שעולה לרישא דא"א, ומתיחדת שם עם החכמה סתימאה ע"י או"א, ואז נקראת הבינה ג"כ בשם חכמה, וחכמה זו נקראת בשם חכמה דל"ב נתיבות. הרי שאפילו הבינה החוזרת להיות חכמה הנקראת קדש אין זה אלא מחמת שמקבלת מחכמה סתימאה שבאו"א ע"י עליתה לא"א. ומכ"ש שאר פרצופי אצילות המקבלים רק מבינה זו שחזרה להיות חכמה. ויתבאר עוד לפנינו.
וז"ש, שביל דקיק דנחת מן י' דאיהו אפתח רחמא למעבד פירין ואבין: פותח כל רחם, עם אותו שביל הדק היורד מהי' שהוא פותח הרחם לעשות פירות ואבים. פירוש כי נבחן בהי' ג' בחינות: רישא, גזעא, ושבילא הקוץ העליון שבה נקרא רישא, הרומז לבחינת א"א הנעלם ומלובש באו"א, (כנ"ל בדיבור הסמוך). וגופה של י' נקראת גזעא הרומז לפרצוף או"א עצמם. והקוץ התחתון של הי' נקרא שבילא, הרומז על יסודות דאו"א שהם בסיום פרצוף שלהם, והיא נקראת שביל דקיק. אמנם עיקר השם שביל הוא רק על יסוד דאבא, כי יסוד דאמא נק' נתיב, בסוד האי שביל בהאי נתיב יתיב, והסו"ה ושבילך במים רבים. כי החסדים בעת שהם בשפע גדול נקראים מים רבים, שע"י זווג זה דשביל ונתיב שהוא זווג דלא פסיק לעלמין, משפיעים מים רבים בלי הפסק לעולמות. ומטרם שנתקנו פרצוף או"א בחבורא דשביל ונתיב לא היה מושפע שום שפע אל העולמות.
וז"ש, פטר כל רחם, בההוא שביל דקיק דנחת מן י' הנתיב דאמא נקרא רחם שכל הרחמים משם מושפעים, שמטרם שנתקנו או"א בחבור דשביל ונתיב היתה סתומה, ולא נפתחה רק ע"י השביל דקיק דאבא, וע"כ נקרא השביל דקיק, פטר כל רחם. דאיהו אפתח רחמא, למעבד פירין ואבין כדקא יאות כי פטר פירושו פותח, ומעת שנתחבר בה שביל דקיק דאבא משפעת אמא פירין ואבין בשפע גדול כדקא יאות, בסו"ה ושבילך במים רבים.