חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רלג

זהר

רלג) תו הא כתיב הכא תלת דרגין, תפלה, שועה, דמעה, לקביל אלין תלת אחרנין: כי גר אנכי עמך, לבתר תושב, לבתר ככל אבותי, עקרא דעלמא.

פירוש הסולם

רלג) תו, הא כתיב הכא וכו': עוד, כי כתוב כאן ג' מדרגות שהם: תפלה, שועה, דמעה, דהיינו שכתוב, שמעה תפלתי ה', ושועתי האזינה אל דמעתי אל תחרש. וכנגד אלו, מסיים הכתוב, ג' מדרגות אחרות, כי גר אנכי עמך, ואחר כך אומר, תושב ואח"כ אומר, ככל אבותי, שהם עיקר העולם. וגר, הוא כנגד תפלה. ותושב, הוא כנגד שועה. וככל אבותי, הוא כנגד דמעה. פירוש, כי תפלה באה על דינים דמין הא' הנ"ל, שה"ס חכמה בלי חסדים, וכיון שהתחתונים עיקר בנינם הוא מחסדים (כנ"ל ב"א דף מ"ה ד"ה כד) לפיכך בעת שמאירה החכמה בלי חסדים, הם נמצאים כמו גר בארץ נכריה, כי להיות עיקר בנינם מחסדים, מרגישים את חסרון החסדים כמו שהיו אז בארץ נכריה. ועל כן נאמר, כי גר, אנכי עמך, כנגד מדרגת תפלה.
ושועה, באה על דינים דמין הב', שעל ידם מתתקן המסך דחירק ונמשכת קומת חסדים כנ"ל, ואז נפסק הגירות, ומרגישים עצמם כמו תושב בארצו מחמת שהשיגו החסדים. ועל כן תושב הוא כנגד שועה ודמעה באה על דינים דמין הג', שעל ידה מתתקן על בחינת מלכות ממותקת ברחמים ונעשית המלכות מוכשרה לקבל ולהשפיע המוחין דחב"ד אל התחתונים, מסוד החג"ת שנעשו לחב"ד, הנקראים אבות העולם, ועל כן ככל אבותי הוא כנגד דמעה.