חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות רטז

זהר

רטז) אמר ר' שמעון, הכצעקתה. מאן הכצעקתה, דא גזרת דינא, דתבעא דינא כל יומא. דהכי תנינן כמה שנין קיימא גזרת דינא, ותבעא מקמי קב"ה, על דזבינו אחוי דיוסף ליוסף. בגין דגזרת דינא, צווחת על דינא, ועל דא, הכצעקתה הבאה אלי.

פירוש הסולם

רטז) אמר ר' שמעון וכו': אר"ש, כתוב הכצעקתה, ממי הוא הכצעקתה הזה, ומשיב, זהו גזרת דין שתובעת דין בכל יום. שעליה אומר הכתוב הכצעקתה, כי כך למדנו, הרבה שנים עמדה גזרת הדין, ותבעה מאת הקב"ה, על מה שאחיו של יוסף מכרוהו ליוסף, כי גזרת הדין צועקת שיתגלה הדין. ועל כן אומר הכתוב הכצעקתה הבאה אלי, דהיינו צעקתה של גזרת הדין.
פירוש. גזרת הדין, ה"ס הארת נקודת השורק שבהנוקבא, מטרם התכללותה בחסדים, שאינה מתגלה אלא עם גילוי דינים כנ"ל, וסוד יוסף ה"ס הארת ג"ר (כמ"ש לעיל בהקדמת הזהר דף י"א ד"ה ואיטמרו ע"ש) וע"י שאחיו של יוסף מכרוהו למצרים נסתלקו הג"ר מהם. וזהו שמרמז ר"ש, כמה שנין קיימא גזרת דינא ותבעא וכו'. דהיינו שתבעה על שנתבטלה הארתה מחמת מכירת יוסף, בגין דגזרת דינא צווחת על דינא, כי רצתה לצעוק ולגלות הדין, דהיינו שרצתה להחזיר הג"ר המתבטלים על ידי מכירת יוסף ומתוך שאין הארתה אלא עם גילוי הדין, כנ"ל על כן מרומזת הארתה בסוד צווחת על דינא, ועל דא הכצעקתה הבאה אלי, דהיינו גילוי החכמה על ידי צעקתה של גזרת הדין.