חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קצג

זהר

קצג) תו, אתפשט האי נהורא עלאה, יעביד אומנא, נהורא דלא נהיר, ועביד עלמא תתאה. ובגין דאיהו נהורא דלא נהיר, בעי לאתקשרא לעילא, בעי לאתקשרא לתתא, ובקשורא דלתתא, אתקשר לאתנהרא בקשורא דלעילא.

פירוש הסולם

קצג) תו אתפשט וכו': עור נתפשט אור העליון הזה, שהוא בינה, והאומן, דהיינו המאציל, עשה אור שאינו מאיר. ועשה את עולם התחתון. שהוא הנוקבא. ומשום שהוא אור שאינו מאיר, הוא צריך להתקשר למעלה וצריך להתקשר למטה, ועל ידי קשר של מטה הוא מתקשר להאיר בקשר של מעלה.
ביאור הדברים. כי ר' יצחק נותן טעם על הדבורים הקודמים, שמביא מהכתוב מה רבו מעשיך ה' ומהכתוב בדבר ה' שמים נעשו, שאע"פ שההארות משונות זו מזו, שזה בחכמה וזה בחסדים, מ"מ יצאו בבת אחת. ואומר שהוא מטעם כי כד בעא קב"ה למברי עלמין אפיק חד נהורא סתימאה שהיא בינה המכונה עולם העליון המכוסה, דמן ההוא נהורא נפקין ונהרין כל אינון נהורין דאתגליין, דהיינו המגולים בהארת חכמה, ואתעבידו שאר נהורין, דהיינו הארת החסדים. ואיהו עלמא עלאה, כי הן חכמה והן חסדים שורשם מעולם העליון, בינה, תו אתפשט האי נהורא עלאה ועבד אומנא נהורא דלא נהיר, היינו שנתפשטה הבינה בקו שמאל שלה, שהוא אור שאינו מאיר, מטעם שהוא חכמה בלי חסדים כנודע, ועביד עלמא תתאה, ועשה אז את עולם התחתון דהיינו הנוקבא. פירוש, כיון שהשמאל אינו מאיר בלי חסדים, ע"כ נזדווג על המסך דחירק דזו"ן שעלו שמה למ"ן, והוציא עליו קומת קו אמצעי המיחד ימין ושמאל והחכמה נתלבשה בחסדים ונשלמה הארתה בסוד ג' קוין חב"ד, ומשום דתלת נפקי מחד, חד בתלת קיימא (כנ"ל ב"א דף רפ"ז ד"ה תלת) שגם זו"ן השיגו הארת ג' קוין ההם, ונמצא שבסבת השמאל של הבינה שאינו מאיר, הבינה הזדווגה על מסך דזו"ן, ומשום זה השיגו הזו"ן המוחין ממנה. וז"ס ועביד אומנא נהורא דלא נהיר ועביד עלמא תתאה שמשום שהמאציל עשה בשמאל הבינה, את נהורא דלא נהיר, בסבה זו, עשה ותקן את עולם התחתון בכל המוחין שלו. כמבואר.
וזה אמרו ובגין דאיהו נהורא דלא נהיר בעי לאתקשרא לעילא בעי לאתקשרא לתתא, משום שקו השמאל דבינה אינו מאיר, ע"כ הוא צריך שיתקשר בסוד הקשר של ג' קוין, בב' העולמות, כי בעולם העליון לבד אינו מאיר מטעם חסרון חסדים, כנ"ל, ובעולם התחתון בלבד, שהוא הנוקבא, אינו מאיר, משום שאין שורשו בה אלא בבינה. ע"כ הוא מחויב להתקשר בבינה ששם שורשו, ומחויב להתקשר בנוקבא, כדי לקבל ממנה את המסך דחירק, שעליו יוצא קומת קו אמצעי, המשלים את השמאל. ואע"פ שמסך דחירק בז"א הוא, כמ"ש בכמה מקומות, אמנם כל מסך הוא בחינת הנוקבא, כי הזכר הוא בחינת האור של המדרגה, ולפיכך נבחן מסך דז"א שהיא בנוקבא. וז"ש ובקשורא דלתתא שהוא המסך דחירק שבעולם התחתון, אתקשר לאתנהרא בקשורא דלעילא, מתקשר הקו שמאל להאיר בקשר הבינה למעלה, כי ע"י המסך דחירק שבנוקבא. המוציא קו אמצעי מתקשר השמאל דבינה בימין שלה ומאיר כנ"ל.