חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קפ

זהר

קפ) רבי אלעזר אמר, ולך איפה מה אעשה, כיון דאמר האי, אמאי בני. אלא אמר ליה, ולך איפה מה אעשה, דאנת בדינא ובחרבא ובדמא חזינא לך, ולאחיך בארח שלים. אלא בני, בני ודאי, אנא גרימנא לך, בגין דאנת בני. ועל דא על חרבך תחיה ואת אחיך תעבוד. ועדיין לא אתקיים, דהא לא פלח ליה עשו ליעקב. בגין דיעקב לא בעא ליה השתא, ואיהו אהדר וקרא ליה אדני כמה זמני, בגין דאסתכל למרחוק, וסליק ליה, לסוף יומיא, כדקאמרן.

פירוש הסולם

קפ) רבי אלעזר אמר וכו': רא"א, ולך איפוא מה אעשה, כיון שאמר זה, מה לו לומר עוד בני. אלא, אמר לו, ולך איפוא מה אעשה, כי אתה, בדינים בחרב ובדם ראיתיך. ואת אחיך ראיתי שהולך בדרך שלם. אלא בני, ודאי בני, אני גרמתי לך את זה, בשביל שאתה בני. פירוש. כי גם יצחק היה בחינת קו שמאל, אלא כלול בימין בסו"ה אברהם הוליד את יצחק. וז"ש אנא גרימנא לך, בגין דאנת בני, אני גרמתי לך שתהיה בבחינת קו שמאל, שממנו דינים וחרב ודם, משום שאתה בני, ואני הוא מקו שמאל.
ועל דא על חרבך תחיה ואת אחיך תעבוד: ועדיין לא נתקיים זה, שהרי עוד לא עבד עשו ליעקב, והוא משום שיעקב אינו צריך לו עתה. והוא חזר וקרא את עשו, אדני כמה פעמים. משום שיעקב הסתכל למרחוק, והניח אותו לאחרית הימים. כמו שאמרנו לעיל.