חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קסה

זהר

קסה) ועוד קמ״ץ אוקמוהו מארי דקדוק, דאיהו תנועה גדולה, בגין דאיהו קדמאה דכלהו נקודין דספיראן. אע״ג דכלהו שמהן קדישין, אתעבידו דא כסא לדא, כגון ברא דצריך למפלח לאבוי ולאמיה, ולמעבד לגרמיה לגבייהו כעבד ושמש וכרסייא ומצב תחותייהו, הכי אינון ספירן דא לדא. ובגין דא, אית נקודה מלכא, ואית נקודה עבדא לגביה. כגון שב״א, דאיהו עבד לקמ״ץ, ורץ בשליחותיה ומזנב אחריו, אבל באתריה מלכא איהו.

פירוש מעלות הסולם

קסה) ועוד קמץ אוקמוהו וכו': ועוד יש לפרש, כי נקודת קמץ העמידו בעלי הדקדוק שהיא תנועה גדולה, משום שהוא ראשון של כל הנקודות שבספירות, כי קמץ הוא כתר. אע״פ שכל הספירות הן שמות קדושים. עכ״ז נעשו זה כסא לזה, כמו בן שצריך לשרת לאביו ולאמו, ולעשות עצמו אליהם כעבד ושמש וכסא ומצב תחתיהם. כך הן הספירות זו לזו, ומשום זה יש נקודה שהיא מלך, ויש נקודה שהיא עבד אליו. כמו שבא שהוא עבד לקמץ, ורץ בשליחותו, ומזנב אחריו, אבל במקומו הוא מלך.
פירוש. הנה מבואר בעץ חיים שער מטי ולא מטי פרק ב', ובתלמוד עשר הספירות חלק ה' אשר בהתפשטות ב׳ של א״ק שהיא שורש של הנקודות. כי התפשטות א׳ היא טעמים, והתפשטות ב׳ היא נקודות. ומבואר שם שבעת שהאור מטי בכתר אז מטי בגבורה נצח יסוד. וכשהאור מטי בחכמה אז מטי בבינה חסד תפארת הוד מלכות, והכוונה היא. כי בהתפשטות ב׳ מאחר שאור הכתר שהוא טעמים לא חזר להתפשט, בסוד קמץ שהוא לשון קמיצו מלשון וקמץ הכהן, הרי כשהאור מטי בכתר אין בפרצוף רק הארת ו״ק בלי ג״ר, וכשהאור מטי בחכמה יש הארת ג״ר בפרצוף בסוד נקודת פתח, פתח דבריך יאיר. וו״ק של כל פרצוף מתחלקים כך שחסד הוא ג״ר, וגבורה היא ו״ק. תפארת היא ג״ר, נצח הוא ו״ק. הוד הוא ג״ר, יסוד הוא ו״ק. ומלכות מקבלת הארת ג״ר מט״ר שלמעלה ממנה. ולכן כשמטי האור בכתר שה״ס קמץ וקמיצו, אז אין בפרצוף רק הארת ו״ק, ולכן מטי בגבורה נצח יסוד, ולא בחכמה בינה חסד תפארת הוד מלכות, שבהם הארת ג"ר. וכשמטי האור בחכמה, אז כל מדרגות ו"ק מתחברות עם ג׳ הראשונות שלהן ומאירות בשלימותן.
וזה אמרו כגון שבא שהוא גבורה, דאיהו עבד לקמץ שהוא כתר. ורץ בשליחותיה ומזנב אחריו, אשר כשמטי האור בכתר, אז מטי בגבורה שהיא שבא שרץ בשליחות הכתר למעט כל הספירות מג"ר לו"ק, ומזנב אחר הכתר, המאיר בהארת אחוריים אל הפרצוף. אבל באתריה מלכא איהו, כשספירת הגבורה עולה ומתחברת עם החסד שהוא ג״ר שלה, דהיינו כשמטי בחכמה וישנה הארת ג"ר בפרצוף, אז מלכא איהו כי הארת ג"ר מתפשטת בכל הקומה ומאירה בכל שלימותה.