חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות קסד

זהר

קסד) שֻ רֵ ק איהו חושבן אתווי ו', וחמש ניצוצות חמשין, הא נ״ו. תלת אתוון ותיבה, הא אינון ס' סוד י״י ליראיו. וביה רנו ליעקב שמחה. דכד נקודי, מחכמה עלאה מתפשטאן, תשעה עד מלכות. וטעמי, מכתר עד מלכות. ושור״ק צדיק יסוד עלמא, ביה סוד שורק תניינא, בתוספת ו׳, מ״ב.

פירוש מעלות הסולם

קסד) שרק איהו חושבן וכו': חשבון אותיות שרק הוא במספר קטן שש, וחמש ניצוצים של הנקודות, הם חמשים, ועם מספר שש של האותיות הרי נ״ו. חשבון האותיות עצמן שהן שלש, עם התיבה, הרי הם ס', רומז לסוד הכתוב סוד ה׳ ליראיו. ובו רנו ליעקב שמחה, משום שכל תשע הנקודות, מקומת חכמה העליונה, מתפשטות עד מלכות. וטעמים הם מקומת כתר עד מלכות. ושורק צדיק יסוד עולם היינו מלאפום שהוא ספירת יסוד, בו הוא סוד שורק שני, היינו מלאפום בתוספות ו׳ על חשבון שרק וג׳ נקודות שעולה ל״ו, ובתוספות ו׳ עולה מ״ב.
פירוש, נקודת שרק של ג׳ נקודות היא בחינת הוד שבז״א, שהוא בחינת מלכות של החסדים, כי חג״ת הם כח״ב של חסדים, ונצח הוא ז״א שבחסדים. והוד הוא מלכות שבחסדים, ובמלכות נעשו ג׳ נקודות סגול של ז״א, לג' נקודות זו תחת זו בצורה אחת להורות שאין זווג בין ג׳ קוים, כמו בסגול שיש ימין ושמאל ומכריע, וכאן בנוקבא חסר קו האמצעי וכמו שהיא בראש כן היא בתוך וכן היא בסוף.
והנה ספירת הוד שהיא מלכות שבחסדים היא רגל השמאלית של הפרצוף ובה נגמר קו השמאל, והיא השורש לב׳ ספירות יסוד ומלכות שהם ב׳ כוללים שאין בהם חידוש, בסוד כל וכלה, אשר יסוד נקרא כל מפני שכולל חמשת הספירות חג"ת נ״ה. ומלכות נקראת כלה הכלולה מן הנ״ל. ולכן תקון ספירת הוד בסוד הכתוב סוד ה׳ ליראיו כמו תקונה של הנוקבא להאיר רק ממטה למעלה, ואז מתגלה שורק שני שהוא מלאפום ו׳ ונקודה והוא ספירת יסוד המאיר בהארת חכמה אל מלכות בסוד סופו של הפסוק ובריתו להודיעם.
לכן מבאר שרק א׳ של ג׳ נקודות בסוד תקון ספירת הוד בג׳ קוים ומלכות שבהוד המקבלת הארת ג׳ הקוים, וזה אמרו שרק איהו חשבון אתווי ו׳. היינו קו ימין שבהוד בסוד הארה של תקון כלים שהם חשבון האותיות לבד. ואח״כ מבאר קו השמאל שבהוד ואומר וחמש ניצוצות חמשין הא נ״ו שהנצוצות הם הנקודות הרומזות להארת חכמה שבשמאל. תלת אתוון היינו קו אמצעי הכלול מכל ג׳ הקוים עם האורות שבהם היינו האותיות ממש ולא חשבונם לבד. ותיבה שהיא תקון מלכות שבהוד המקבלת הארת ג׳ הקוים הנ״ל מלמטה למעלה הא אינון ס׳ סוד ה׳ ליראיו שכאן מתוקן הפרצוף בשלמותו וביה רנו ליעקב שמחה ע״י תקון ספירת הוד שבשמאל נשלמות כל הספירות רנו שהוא יסוד המתפשט מן תקון הוד בסוד סוף הפסוק ובריתו להודיעם כנ״ל. ליעקב היינו תפארת גוף המדרגה. שמחה היינו מלכות, כי כבר מתוקן הפרצוף בשלימות ומפרש מטעם דכל נקודי מחכמה עלאה מתפשטאן תשעה עד מלכות. כי אחר תקון ההוד בסוד הכתוב סוד ה׳ ליראיו אז כל תשע הנקודות הבאות מקומת חכמה העליונה מתפשטות עד מלכות. וטעמי הם מכתר עד מלכות היינו מקומת כתר. ומשלים לפרש שורק ב׳ היינו מלאפום ואומר ושורק צדיק יסוד עלמא בסוד ובריתו להודיעם, ביה סוד שורק תניינא דהיינו מלאפום בתוספת ו׳ מ״ב סוד מ״ב מבואר לעיל בנקודת צרי.